سفر از پیش اعلان‌نشده‌ی وزیر خارجه امریکا به کابل

فساد در دولت افغانستان؛ امریکا کمک 100 میلیون دالری خود را بازمی‌گرداند

اطلاعات روز: وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که 100 میلیون دالر کمک به دولت افغانستان را به دلیل وجود «فساد و سوءمدیریت مالی» دوباره به خزانه امریکا بر می‌گرداند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا گفته است که کشورش انتظار دارد کمک‌های امریکا در راستای منافع همه شهروندان افغانستان به مصرف برسد اما با توجه به موجودیت فساد و سوءمدیریت مالی، امریکا حدود 100 میلیون دالر کمک خود را دوباره به خزانه‌ی دولت ایالات متحده بر می‌گرداند. او گفته است که قرار بود این پول برای ایجاد یک زیرساخت بزرگ انرژی در افغانستان به مصرف برسد.

مایک پمپئو گفته است که کشورش پروژه‌ی زیرساخت انرژی را که متعهد شده بود، با استفاده از «بودجه احتیاطی» تکمیل می‌کند. به گفته‌ی او، این پروژه پنج سب‌استیشن برق و زیرساخت‌های انتقال انرژی میان غزنی-قندهار و کجکی-قندهار را تمویل می‌کند.

وزارت خارجه امریکا همچنان از نبود شفافیت در تصمیم‌های اداره تدارکات ملی ابراز نگرانی کرده و گفته است که 60 میلیون دالر کمک در نظر گرفته شده را به دلیل ناکامی دولت افغانستان در برآورده کردن معیارهای شفافیت و حسابدهی در مدیریت منابع مالی به تعلیق درمی‌آورد.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه امریکا آمده است: «ما انتظار داریم دولت افغانستان ثابت کند که تعهد آشکاری به مبارزه با فساد، خدمت به مردم و حفظ اعتماد آن‌ها دارد. رهبران افغانستان که نتوانند این معیار را برآورده کنند، باید حساب پس بدهند.»

علاوه بر این وزارت خارجه امریکا در اعلامیه‌ی خود گفته است که تا پایان امسال همکاری مالی خود با کمیته میک را نیز به حالت تعلیق در می‌آورد.

امریکا درحالی این کمک‌هایش به افغانستان را باز می‌گرداند که این کشور در شرایط حساس قرار دارد. تا کمتر از ده روز دیگر قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و امریکا تاکید دارد که این انتخابات باید شفاف برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *