چهره‌های سیاسی در خانه‌ی کرزی: انتخابات افغانستان را به بحران می‌برد

اطلاعات روز: شماری از چهره‌های سیاسی، رهبران جهادی و نمایندگان جامعه مدنی در اعلامیه‌ای گفته‌اند که انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان افغانستان را به بحران می‌برد و به عوض آن باید به صلح اولویت داده شود.

در اعلامیه‌ای که امروز (دوشنبه، 1 میزان) از سوی دفتر مطبوعاتی حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور به نشر رسیده، آمده است که در شرایط کنونی نه تنها مالکیت و رهبری انتخابات ریاست‌جمهوری در دست مردم افغانستان نیست، بلکه شرایط سیاسی و امنیتی نیز برای برگزاری یک انتخابات شفاف، عمومی، عادلانه و افغانستان‌شمول مساعد نیست.

در این اعلامیه گفته شده است که انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان کشور را به بحران عمیق‌تر و وسیع‌تر سیاسی و اجتماعی کشانده و به داعیه‌ی صلح نمی‌تواند کمک کند.

براساس اعلامیه، اوضاع امنیتی جاری، کنترل نداشتن حکومت بر بخش‌هایی از کشور، عدم اعتماد وسیع مردم افغانستان به مجریان و سازمان‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری و باور عمیق مردم به مهندسی گسترده‌ی انتخابات از علت‌هایی است که امیدواری به برگزاری انتخابات شفاف را کاهش داده است.

این چهر‌ه‌های سیاسی و رهبران جهادی گفته‌اند: «توجه به روند صلح را نمی‌توان و نباید به تعویق انداخت بلکه باید تمام توجه و هم خود را متوجه تأمین صلح و پایان خون‌ریزی در کشور نمود.»

آنان تأکید کرده‌اند که به‌زودی یک کارزار وسیع و گسترده را راه‌اندازی خواهند کرد تا روند صلح در کشور را دوباره احیا کنند. به گفته‌ی آنان، صلح در افغانستان در صورتی تأمین خواهد شد که یک هیأت افغانستان‌شمول مردم و دولت افغانستان با تحریک طالبان هرچه زودتر مستقیما و مستقلانه وارد گفت‌وگو شود.

این چهر‌ه‌ها از گروه طالبان نیز خواسته است تا با هیأت ملی و افغانستان‌شمول مردم و دولت افغانستان مستقیما وارد گفت‌وگو شود.

در بخشی از اعلامیه آمده است که روند متوقف شده‌ی صلح میان تحریک طالبان و ایالات متحده‌ی امریکا باید هرچه زودتر از سر گرفته شده و راه برای آغاز مذاکرات رسمی صلح میان افغان‌ها هموار شود. همچنان گفته شده است که گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و ایالات متحده‌ی امریکا باید شفاف بوده و مردم افغانستان از تمام مسایلی که با سرنوشت آن‌ها رابطه دارد، آگاهی کامل داشته باشند.

در این اعلامیه از کشورهای همسایه، کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ جهانی خواسته شده است تا با تحکیم اجماع بین‌المللی در امر استقرار صلح با افغانستان همکاری و همچنان به عنوان کشورهای تضمین‌کننده‌ی صلح و ثبات با آنان متحد شوند.

این همه در حالی است که با توقف مذاکرات میان امریکا و گروه طالبان، حکومت افغانستان نیز اعلام کرد که تمامی تلاش‌های مرتبط به صلح را متوقف کرده و به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ششم میزان اولویت قایل شده است.

دیدگاه‌های شما
  1. خیلی جالب است قانونی زمانیکه معاون اول یک کاندید ریاست جمهوری بود هیچ مشکلی وجود نداشت اما فعلاً که از جانب کاندید موصوف جواب یافت و دیگرمیدانند که رسیدن به قدرت برایش دشوار است و همچنان دیگر چهره های شکست خورده دنیای سیاست.
    آنها به دنبال اوضاع آشفته ای هستند تا بتوانند در میان مردم خود را صلاحیت دار و صاحب جایگاه جلوه دهند.
    برای شان گفتنی من این است که به لحاظ خدا دیگر بانین که موردم افغانستان خود به سر نوشت خود شان سرنوشت ساز باشند. نه فریب چال و نیرینگ شما را بخورند.

  2. خیلی جالب است قانونی زمانیکه معاون اول یک کاندید ریاست جمهوری بود هیچ مشکلی وجود نداشت اما فعلاً که از جانب کاندید موصوف جواب یافت و دیگرمیدانند که رسیدن به قدرت برایش دشوار است و همچنان دیگر چهره های شکست خورده دنیای سیاست.
    آنها به دنبال اوضاع آشفته ای هستند تا بتوانند در میان مردم خود را صلاحیت دار و صاحب جایگاه جلوه دهند.
    برای شان گفتنی من این است که به لحاظ خدا دیگر بانین که موردم افغانستان خود به سر نوشت خود شان سرنوشت ساز باشند. نه فریب چال و نیرینگ شما را بخورند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *