آغاز کارزار محو پولیو؛ 8.5 میلیون کودک واکسین می‌شوند

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرده است که کارزار واکسین محو پولیو برای معافیت‌دهی 8.5 میلیون کودک زیر پنج سال در کشور آغاز شده است.

در اعلامیه‌ای که امروز (دوشنبه، 22 میزان) از سوی وزارت صحت عامه به نشر رسیده، آمده است که این کارزار  در ۳۲۴ ولسوالی کشور تطبیق می‌شود.

به نقل از اعلامیه، دوره‌های فرعی این کارزار (SNIDs) در کشور امروز دوشنبه آغاز شده است که تا چهار روز دیگر ادامه می‌یابد. وزارت صحت عامه افزوده است که این کارزار در ساحاتی راه‌اندازی می‌شود که شمار محدود کودکان در اوایل امسال واکسین شده بودند.

از سویی هم، در اعلامیه به نقل از گفته‌های فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه آمده است: «ما از وقفه‌ی طولانی در کمپاین واکسین پولیو که در بخش‌هایی از کشور بوجود آمد، نگران هستیم. از این بابت کودکان زیادی در معرض خطر ویروس پولیو قرار گرفته‌اند.»

آقای فیروز همچنان از خانواده‌ها در کشور خواسته است که در تطبیق این کارزار واکسیناتوران پولیو را همکاری کنند.

وزارت صحت عامه در حالی از آغاز کارزار واکسین محو پولیو در کشور خبر می‌دهد که پیش‌تر منبع معتبری در وزارت صحت عامه‌ی کشور به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تا کنون هیچ کارزاری برای محو پولیو در کشور از سوی این وزارت راه‌اندازی نشده است.

این منبع تأکید کرده بود: «واکسین محو پولیو به دلیل مشکلات امنیتی از آغاز امسال تا کنون نه در ساحات تحت کنترل دولت راه‌اندازی شده و نه هم در ساحات تحت کنترل مخالفان دولت. این بسیار خطرناک است، چون پولیو می‌تواند در کم‌ترین زمان در ساحات زیادی گسترش یابد.»

علاوه بر آن، این منبع افزوده بود که از ۹ آپریل سال جاری بدین‌سو جنگ‌جویان طالبان با منع فعالیت‌های سازمان صحی جهان در ساحات تحت کنترل‌شان، به دلایل سیاسی کارزار واکسین محو پولیو را نیز منع کرده است.

او گفته بود که بارها برای رفع این محدودیت با طالبان صحبت شده است، اما طالبان همواره آغازشدن این کارزار رد کرده‌اند.

این منبع در وزارت صحت عامه در صورت توقف کارزار محو پولیو، از گسترش بیماری پولیو در کشور هشدار داده بود.

گفتنی است که از آغاز سال روان خورشیدی تا کنون ۱۶ واقعه مثبت پولیو در افغانستان به ثبت رسیده است که هشت واقعه‌ی آن در ارزگان، پنج واقعه در هلمند، دو واقعه در قندهار و یک واقعه‌ی دیگر هم در ولایت شرقی کنر به ثبت رسیده است.

افغانستان، پاکستان و نیجریه تنها سه کشور در جهان‌اند که تا هنوز هم به‌عنوان کشورهای اندیمیک پولیو شناخته می‌شوند. این بیماری قابل تداوی نیست، اما قابل پیش‌گیری است و کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، برای همیشه فلج می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *