ارگ: طالبان آتش‌بس کنند

ارگ: طالبان آتش‌بس کنند

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از گروه طالبان می‌خواهد که دست از خشونت برداشته و آتش‌بس اعلام کنند.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که امروز (یک‌شنبه، 5 عقرب) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که اولویت حکومت افغانستان و رییس‌جمهور اشرف غنی صلح است، اما صلحی که پایدار باشد و در آن دست‌آوردهای 18 سال گذشته و منافع ملی کشور حفظ شود.

آقای صدیقی افزود که حکومت افغانستان طرح و نقشه‌ای برای پیشبرد روند صلح دارد و این طرح کوتاه‌ترین راه رسیدن به صلح است که از سوی رییس‌جمهور غنی دنبال می‌‎شود. او در عین حال ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی نیز در تطبیق این طرح حکومت افغانستان را حمایت کند. براساس این طرح گروه طالبان باید به گونه‌ی مستقیم با حکومت افغانستان وارد مذاکره و گفت‌وگو شود.

به گفت‌ی او، تمرکز فعلی حکومت افغانستان روی ایجاد زمینه‌ها برای آوردن صلح است و دعوت به مذاکره نیز جز برنامه‌های صلح حکومت است.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در مورد نشست بین‌الافغانی که قرار بود در بیجینگ، پایتخت چین برگزار شود، نیز گفت که این نشست ادامه‌ی نشست‌های قطر و مسکو است و حکومت افغانستان با برگزاری آن موافقت کرده است.

به گفته‌ی او، این نشست مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم نیست، بلکه در آن تنها دیدگاه‌ها در مورد صلح افغانستان مطرح می‌شود.

آقای صدیقی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که هر آن‌چیزی که در مور صلح افغانستان صورت می‌گیرد باید به رهبری و مشوره نزدیک با حکومت افغانستان صورت بگیرد. آقای صدیقی علاوه کرد که زمان برگزاری نشست بیجینگ هنوز مشخص نشده است. او همچنان گفت که تا کنون فهرست افرادی که به نمایندگی از دولت افغانستان در آن شرکت می‌کنند، نیز نهایی نشده و کار روی آن جریان دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *