غنی: شکست داعش در ننگرهار یک دست‌آورد بزرگ برای منطقه است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که شکست جنگ‌جویان گروه داعش در ولایت ننگرهار نه تنها برای این ولایت و افغانستان، بلکه برای منطقه نیز یک دست‌آورد بزرگ می‌باشد.

در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که‌ آقای غنی این گفته‌ها را امروز (سه‌شنبه، ۲۸ عقرب) در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار در نشستی با مسئولان محلی این ولایت مطرح کرده است.

براساس اعلامیه، آقای غنی این دست‌آورد را برای نیروهای امنیتی و دفاعی، نیروهای خیزش مردمی و مردم ولایت ننگرهار تبریک گفته است.

از سویی هم، مسئولان محلی این ولایت و زون شرقی کشور در این نشست گفته‌اند که در نتیجه‌ی عملیات نظامی، هماهنگی خوب میان نیروهای امنیتی و دفاعی و همکاری نیروهای خیزش مردمی، داعش شکست خورده است.

براساس گفته‌های این مسئولان، از زمان آغاز عملیات پاکسازی این گروه در چند هفته‌ی گذشته تا کنون، ۲۴۳ جنگ‌جوی این گروه با ۶۲۵ زن و کودک به نیروهای افغان تسلیم شده‌اند. به گفته‌ی آنان در میان این افراد، شهروندان پاکستان، ایران، تاجیکستان، آذربایحان، قزاقستان، مالدیف و ازبکستان شامل می‌باشند.

آنان تأکید کرده‌اند که هم‌اکنون این افراد در مکان‌های مناسب‌تری انتقال داده شده و تعدادی از آنان تحت بازجویی نیروهای افغان اند.

به نقل از اعلامیه‌ی ارگ، رییس‌جمهور غنی خاطرنشان کرده است که به زنان و کودکان جنگ‌جویان تسلیم‌شده‌ی داعش، ترتیبات لازم روی‌دست گرفته شود. او همچنان از ساکنان ننگرهار خواسته است که پیشنهادات‌شان را در رابطه با سرنوشت این افراد با حکومت محلی در میان بگذارند.

از سویی هم، آقای غنی در این نشست گفته است که نیروهای سرحدی کشور در چوکات قول اردوهای ارتش جذب و در امتداد «خط فرضی دیورند» جابه‌جا شوند.

گفتنی است که آقای غنی صبح امروز در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به‌منظور بررسی وضعیت عمومی این ولایت به شهر جلال‌آباد رفت.

آقای غنی در حالی شکست داعش را در ننگرهار از دست‌آوردهای بزرگ در سطح منطقه می‌خواند که او حدود ۹ ماه پیش (۲۱ دلو سال ۱۳۹۷ خورشیدی) شکست داعش در افغانستان را در یک نشست با بزرگان اقوام شینوار و مومند در ولسوالی غنی‌خیل ننگرهار اعلام کرده بود.

آقای غنی در این نشست شکست این گروه را برای مردم افغانستان تبریک گفته و افزوده بود که «روزهای سیاهی را که مردم فکر نمی‌کردند از آن رهایی یابند، امروز به برکت قربانی‌های نیروهای امنیتی و مردم ننگرهار از آن رهایی یافته‌اند.»

پس از آن حدود ده روز پیش (۱۹ عقرب) محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله‌ی کشور نیز گفته بود که گروه داعش در افغانستان و به‌ویژه در ننگرهار شکست خورده است. او تأکید کرده بود که رهبری این گروه نیز از بین برده شده است.

ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از ولایت‌های ناامن به حساب می‌آید. گروه‌های داعش و طالبان در بخش‌هایی این ولایت فعالیت دارند. داعش ننگرهار را به‌عنوان خاستگاه شان می‌پندارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *