Afghan students from the American University of Afghanistan arrive for a new term in Kabul on March 28, 2017. Hundreds of students returned on March 28 to the elite American University in Kabul, seven months after militants stormed the campus -- including those wounded in the bloody assault that killed 16 people. Security has been increased at the campus in the Afghan capital after the attack in August 2016, in which students trapped during the nearly 10-hour raid sent anguished pleas for help on social media. / AFP PHOTO / WAKIL KOHSAR (Photo credit should read WAKIL KOHSAR/AFP via Getty Images)

«سی‌ان‌ان»: دانشگاه امریکایی – افغانستان در صورت «قطع بودجه» سال آینده «تعطیل» می‌شود

اطلاعات روز: «سی‌ان‌ان» گزارش کرده است که رهبری دانشگاه امریکایی – افغانستان برنامه‌هایی را برای تعطیل‌شدن این دانشگاه در سال آینده‌ی میلادی در نظر دارند. این برنامه در صورت «قطع بودجه»ی این دانشگاه قابل اجرا خواهد بود.

سه منبع آگاه از این برنامه، به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که کاهش پیش‌بینی‌شده در بودجه‌ی دولت امریکا سبب شده است که اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) از تأمین بودجه‌ی این دانشگاه اطمینان ندهد.

در بخشی از گزارش همچنان گفته شده است که (USAID) هیچ دلیل مشخصی در مورد عدم تأمین بودجه‌ی این دانشگاه ارایه نکرده است.

اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) یکی از حامیان اصلی دانشگاه امریکایی – افغانستان است که حدود 60 درصد بودجه‌ی این دانشگاه را تأمین می‌کند.

دیوید سدنی، رییس دانشگاه امریکایی – افغانستان به «سی‌ان‌ان» گفته است که بودجه‌ی سالانه‌ی این دانشگاه حدود 28 میلیون دالر است. او همچنان افزوده است در صورتی که (USAID) به حمایت از دانشگاه امریکایی – افغانستان اطمینان ندهد، این دانشگاه نمی‌تواند به فعالیتش ادامه دهد.

منابع همچنان به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که مارک گرین، سرپرست اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا اوایل ماه جاری با هیأتی از دانشگاه امریکایی – افغانستان در واشنگتن دیدار کرده، اما هیچ تعهدی «محکم» برای تمدید بودجه‌ی این دانشگاه نداده است.

یک سخن‌گوی اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا نیز به «سی‌ان‌ان» گفته است که دانشگاه امریکایی – افغانستان یک نهاد مستقل است و تصمیم‌گیری در مورد آینده‌ی این دانشگاه مسئولیت (USAID) نه، بلکه مسئولیت هیأت رهبری این دانشگاه است.

در حال حاضر بیش از 800 دانشجوی افغان در انتظار فراغت از مقطع لیسانس و ماستری از دانشگاه امریکایی – افغانستان هستند.

در گزارش «سی‌ان‌ان» آمده است که دانشگاه امریکایی – افغانستان در جستجوی راه‌هایی برای کمک به دانشجویانش برای یافتن مکان‌های دیگر برای پایان تحصیل‌شان است. براساس گزارش «این یک فرایند پیچیده و دشوار است».

دانشگاه امریکایی – افغانستان در سال 2006 میلادی تأسیس شد. این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه «برتر» در افغانستان، تنها دانشگاهی است که آموزش و پرورش در آن به سبک «غربی» ارایه می‌شود.

نیمی از دانشجویان این دانشگاه را دختران تشکیل می‌دهند و بسیاری از افرادی که از این دانشگاه سند فراغت به‌دست آورده‌اند، در ادارات دولتی افغانستان استخدام شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *