غنی: اگر طالبان از خشونت دست نکشند، نمی‌گذاریم از نام صلح به قدرت برسند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید در صورتی که گروه طالبان دست از خشونت نکشد، مردم و حکومت افغانستان نمی‌گذارند که این گروه با سوءاستفاده از روند صلح به قدرت برسد.

آقای غنی که دیروز (چهارشنبه، 2 دلو) در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در شهر «داووس» سویس صحبت می‌کرد، گفت که «اگر طالبان آماده اند که به خشونت‌ها پایان دهند، در این صورت جامعه‌ی افغانستان نیز آماده است که آنان را بپذیرد.»

او تأکید کرد در صورتی که این گروه روند صلح با امریکا را وسیله‌ای برای رسیدن به قدرت در افغانستان معنا کند، «ما هرگز اجازه‌ی آن را نخواهیم داد».

آقای غنی همچنان گفت که جنگ‌جویان طالبان از جنگ خسته‌اند و می‌خواهند جنگ متوقف شود، اما برعکس سران این گروه در دوحه‌ی قطر «هر کدام چهار تا پنج همسر گرفته‌اند و از زندگی لذت می‌برند».

به‌گفته‌ی او، هر کدام این رهبران طالبان هم‌اکنون تبدیل به سرمایه‌گذاران شده‌اند.

آقای غنی همچنان در این نشست در پاسخ به سوالی که چرا حامدکرزی، رییس‌جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور از او در مورد صلح انتقاد می‌کند، گفت که چون آنان کاری در مورد استقرار صلح نمی‌توانند، انتقاد می‌کنند.

آقای غنی افزود: «(آنان) دست‌شان به انگور نمی‌رسند، می‌گویند انگور ترش است. آیا رییس‌جمهوری کرزی توانست به آتش‌بس با طالبان دست یابد؟ نه. من توانستم. آیا او پیشنهاد مذاکرات بی‌قید و شرط به طالبان داد، نه. من دادم.»

او افزود که خودش برنامه‌ای برای صلح دارد و روی آن با مردم افغانستان یک ‌جا کار می‌کند، اما حامد کرزی و عبدالله عبدالله برنامه‌ای برای مذاکره با طالبان و استقرار صلح برنامه‌ای ندارند. او تأکید کرد: «لطفا به من یک صفحه نشان دهید که یکی از این آقایان در مورد آینده‌ی آفغانستان نوشته باشند.»

رییس‌جمهوری کشور همچنان گفت که آقای کرزی به‌خاطر اقدام‌نکردن در مورد استقرار صلح در کشور در سه سال اولی که طالبان آرام بودند، به مردم افغانستان باید جواب دهد.

پیش از این حامدکرزی بارها حکومت افغانستان را مانع استقرار صلح در کشور و مذاکره‌ی بین‌الافغانی خوانده بود. عبدالله عبدالله نیز در آخرین اظهاراتش روز دوشنبه (30 جدی) با انتقاد از تصامیم رییس‌جمهوری کشور گفته بود که صلح خواست جمعمی مردم افغانستان است و وزارت دولت در امور صلح نمی‌تواند به تنهایی کار صلح را در کشور به پیش ببرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیشتر گروه طالبان اعلام کرده بود که مذاکرات این گروه با هیأت امریکایی در مورد صلح افغانستان در قطر از سر گرفته شده است.

این گروه گفته است که هم‌اکنون گفت‌وگوها روی امضای توافق‌نامه‌ی صلح و مراسم آن میان دو طرف جریان دارد.

دیدار غنی با ترمپ

همچنان ارگ ریاست‌جمهوری کشور در اعلامیه‌ای گفته است که رییس‌جمهور غنی دیروز در حاشیه‌ی مجمع جهانی اقتصاد در سویس با دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا دیدار کرده است. به نقل از اعلامیه، دو طرف در این دیدار در مورد وضعیت افغانستان، صلح و امنیت منطقه باهم بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در همین حال کاخ سفید با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که آقای ترمپ در این دیدار یک بار دیگر بر لزوم کاهش قابل ملاحظه و دوام‌دار خشونت‌ها به هدف زمینه‌سازی برای مذکرات معنادار، توسط طالبان تأکید کرده است.

پیشتر صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری کشور در تاریخ 22 جدی اما گفته بود که طرح حکومت افغانستان برای استقرار صلح و آغاز گفت‌وگوهای آن به‌جای کاهش خشونت‌ها تأمین‌بس می‌باشد. آقای صدیقی افزوده بود: «کاهش خشونت معنای دقیق نظامی، حقوقی و جنبه‌ی عملی ندارد. (اما) هدف ما از آتش‌بس، همانند آتش‌بسی است که دو سال پیش، در روزهای عید در کشور برقرار شد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *