افغانستان پس از سال ۲۰۱۸ در بخش مبارزه با فساد پیشرفت نداشته است

اطلاعات روز: سازمان شفافیت بین‌المللی با نشر گزارش سالانه‌ی خود، اعلام کرده که تلاش‌ها در راستای مبارزه با فساد در افغانستان از سال 2018 میلادی به این طرف پیشرفتی نداشته است.

در گزارش این سازمان که امروز (پنج‌شنبه، 3 دلو) در مورد فساد در 180 کشور جهان به‌شمول افغانستان به نشر رسیده، آمده که افغانستان در جریان سال 2018 و 2019 همچنان از 100 امیتاز، 16 امیتاز را به دست آورده است.

در گزارش تأکید شده است: «افغانستان در سال 2017 از 100 امتیاز، 15 امتیاز کسب کرده بود، در سال 2018 این رقم به 16 امتیاز افزایش یافت ولی در سال 2019 پیشرفتی صورت نگرفته است و افغانستان یک بار دیگر 16 امتیاز گرفته است.»

سازمان شفافیت بین‌المللی گفته است که براساس درجه‌بندی شاخص جهانی فساد، افغانستان هنوز در جمع 10 کشور فاسد در جهان قرار دارد.

در همین حال وحیدالله عزیزی، مسئول برنامه‌های مؤسسه‌ی شفافیت افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که عدم‌ پیشرفت در مبارزه با فساد ناامیدکننده است. او افزود که نتایج آن می‌تواند بر مشروعیت حکومت، اعتماد بین افغان‌ها و اعتماد تمویل کنندگان تاثیر منفی بگذارد.

جوی ساندرز، رییس هیأت مدیره‌ی مؤسسه‌ی شفافیت افغانستان نیز گفت که باید تلاش‌ها در راستای مبارزه با فساد در افغانستان حمایت و تقویت شود، در غیر آن، امکان پیشرفت در امر مبارزه با فساد اداری بسیار اندک است.

با این حال سیداکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان در این کنفرانس گفت که حکومت وحدت ملی با اصلاح قانون دسترسی به اطلاعات و ایجاد کمیسیون مستقل دسترسی به اطلاعات پیشرفت‌هایی داشته، اما این امر برای مبارزه با فساد گسترده کافی نبوده است.

او افزود: «هرچند حکومت وحدت ملی در سال 2014 متعهد شد که کمیسیون مستقل مبارزه با فساد را ایجاد کند، اما 5 سال زمان برد تا حکومت قانون آن را نهایی کند.»

به گفته‌ی او، رییس اجرایی دیدبان شفافیت، افغانستان باید با ایجاد نهادهای مستقل، حمایت از نهادهای موجود و متعاقب آن تفکیک قوا، مبارزه با فساد را نهادینه کند تا اعتماد به نهادهای دولتی بر گردد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *