حکم نُه ماده‌ای رییس‌جمهور در مورد نهال‌شانی؛ بیستم حوت روز ملی نهال‌شانی تعیین شد

اطلاعات روز: با نزدیک شدن فصل بهار، رییس‌جمهور اشرف غنی در مورد نهال‌شانی یک حکم نُه ماده‌ای صادر کرده است. براساس ماده‌ی اول این حکم، بیستم حوت به عنوان روز ملی نهال‌شانی تعیین شده است.

در ماده دوم این حکم آقای غنی که امروز (پنج‌شنبه، ۸ حوت) منتشر شده، گفته شده است که مسئولان وزارت‌ها و ادارت دولتی در مرکز و ولایات موظف‌اند تا همه‌ساله در هماهنگی با اداره ملی حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها، کمپین نهال‌شانی را در بیستم حوت با غرس نهال آغاز کنند.

مسئولان وزارت‌ها و ادارات دولتی همچنان موظف شده‌اند تا در هماهنگی با اداره ملی حفاظت محیط زیست، برنامه نهال‌شانی را در ماه‌های حوت و حمل با توجه به شرایط اقلیمی ولایات، تنظیم کنند.

در بند اول ماده چهارم حکم رییس‌جمهور آمده است که یک کمیته تحت ریاست رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست به‌منظور انسجام و هماهنگی برنامه ملی نهال‌شانی، معرفی روش‌های جدید نهال‌شانی و جنگل‌کاری، تدوین طرح‌ها، تطبیق برنامه‌ها و آگاهی عامه ایجاد شود.

این کمیته مکلف است تا مالکان شرکت‌ها، تأسیسات صنعتی و تجارتی را جهت تمویل برنامه نهال‌شانی و غرس نهال ترغیب کند. این کمیته همچنان مکلف است تا جامعه مدنی را در برنامه ملی نهال‌شانی سهیم و برای معرفی روش‌های جدید نهال‌شانی و جنگل‌کاری و حفاظت از آن‌ها تشویق کند.

در ماده ششم این حکم نیز آمده است که تمام کارمندان نظامی و غیرنظامی دولت، دانش‌آموزان دوره لیسه و دانشجویان مکلف‌اند تا یک اصله نهال را در فصل نهال‌شانی در ساحاتی که از قبل مشخص می‌شود، غرس کنند.

وزارت‌ها و ادارات دولتی در مرکز و ولایات موظف به حفظ، مراقبت و آبیاری نهال‌ها در ملکیت‌های مربوطه شده و شهرداری‌ها نیز موظف شده است تا نهال‌ها را در مکان‌های عامه شهر مراقبت و آبیاری کنند.

در ماده هشتم حکم رییس‌جمهور آمده است که کمیته هماهنگی موظف است از تطبیق این حکم نظارت و گزارش آن‌را تا ختم ربع دو سال مالی از طریق ریاست عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری ارایه نماید.