توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان امضا شد

اطلاعات روز: سرانجام پس از 18 ماه تلاش، توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان امروز (شنبه، 10 حوت) در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به نمایندگی از امریکا و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر به نمایندگی از طالبان این توافق‌نامه را امضار کردند. در مراسم امضای این توافق‌نامه نمایندگان سیاسی حدود 30 کشور دعوت شده بودند.

محتوای این توافق‌نامه که یک نسخه‌ی آن‌را اطلاعات روز در اختیار دارد، نشان می‌دهد که امریکا در جریان 135 روز شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و 600 نفر کاهش می‌دهد.

امریکا در حال حاضر حدود 12 هزار نیرو در افغانستان دارد. در جریان 135 روز نیروهای امریکایی از پنج پایگاه‌شان در افغانستان خارج خواهند شد.

براساس توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان، باقی نیروهای امریکایی به‌شمول نیروهای ائتلافی امریکا و کارمندان غیردیپلماتیک امریکا نیز در جریان 9.5 ماه باقی‌مانده تمامی پایگاه‌های‌شان در افغانستان را ترک خواهند کرد.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا پیش از امضای این توافق‌نامه گفت که اکنون زمان آن است که طالبان در راستای صلح گام بردارند و با حکومت افغانستان، فعالان مدنی و مردم این کشور وارد مذاکره شوند.

آقای پمپئو همچنان گفت که طالبان باید روابط‌شان را با القاعده قطع کرده و با گروه داعش نیز مبارزه کنند. او همچنان گفت اگر طالبان به صلح اراده دارند، روند کاهش خشونت را ادامه بدهند.

به گفته‌ی او، آینده‌ی افغانستان به مردم این کشور برمی‌گردد و شهروندان افغانستان مستحق زندگی صلح‌آمیز هستند.

ملا عبدالغنی برادر نیز روند مذاکرات را موفقانه خواند و گفت که توافق‌نامه‌ی طالبان با امریکا به نفع مردم افغانستان است. آقای برادر افزود که طالبان به اجرای این توافق‌نامه متعهد است.

امریکا در بیست‌ویکم عقرب 1397 خورشیدی/دوازدهم اکتوبر 2018 میلادی مذاکرات با طالبان را رسما آغاز کرد. رهبری تیم مذاکراتی امریکا را در جریان دست‌کم 10 دور مذاکره با طالبان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به عهده داشت.

هرچند مذاکرات امریکا و طالبان یک بار در شانزدهم سنبله سال جاری خورشیدی از سوی ترمپ متوقف شد، اما پس از سه ماه، در تاریخ شانزدهم قوس دوباره از سر گرفته شد. ترمپ دلیل توقف مذاکرات را کشته‌شدن 12 نفر از جمله یک سرباز امریکایی در یک حمله‌ی طالبان در کابل اعلام کرده بود.

در ابتدا گزارش شده بود که در مذاکرات امریکا و طالبان روی چهار موضوع اساسی از جمله تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی بحث می‌شود، اما مذاکرات دو طرف اخیرا بیشتر بر کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی متمرکز بود.

امریکا و طالبان در نهایت به توافق رسیدند. کاهش خشونت برای یک هفته میان طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان به‌عنوان پیش‌شرط برای امضای توافق‌نامه تعیین شده بود. کاهش خشونت از اولین ساعات بامداد روز شنبه هفته‌ی گذشته (3 حوت) آغاز و تا ناوقت روز گذشته (جمعه، 9 حوت) ادامه داشت.

امریکا و دولت افغانستان از اجرای طرح کاهش خشونت ابراز رضایت کرده‌اند و این امر باعث شد که توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان که به عملی‌شدن موفقانه‌ی دوره‌ی کاهش خشونت مشروط شده بود، امضا شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *