ترمپ به‌زودی با رهبران طالبان دیدار می‌کند

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا ساعاتی پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان، گفته است که در آینده‌ی نزدیک با رهبران گروه طالبان دیدار می‌کند.

آقای ترمپ که ناوقت روز گذشته (شنبه، 10 حوت) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، امضای توافق‎‌نامه‌ی صلح با طالبان را به تیم مذاکره‌کننده‌ی امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد تبریک گفته است.

او همچنان امضای توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان را به رییس‌جمهور اشرف غنی و مردم افغانستان نیز مبارک باد گفته است.

رییس‌جمهوری امریکا در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که جنگ امریکا در افغانستان طولانی شده و اکنون زمان آن رسیده تا پس از سال‌ها، سربازان امریکایی به خانه برگردند.

او در عین حال گفته است در صورتی که طالبان به آنچه که در مذاکرات وعده داده‌اند، عمل نکنند، نیروهای امریکایی با سرعت و با قدرتی که هنوز دیده نشده است، به افغانستان برخواهند گشت.

رییس‌جمهور امریکا همچنان گفته است که پس از این گروه طالبان در برابر تروریست‌ها می‌جنگد و زمان آن فرارسیده است که پاکستان، ایران و روسیه کارهای بیشتری را در افغانستان انجام دهند.

توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان روز گذشته در قطر امضا شد. زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر این توافق‌نامه را امضا کردند.

براساس این توافق‌نامه، امریکا در 135 روز شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و 600 نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده‌ی نیروهای امریکایی و ائتلاف نیز در جریان 9.5 ماه پس از آن پایگاه‌های‌شان در افغانستان را ترک خواهند کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *