وزارت صحت: مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسیج شوند

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه می‌گوید که ویروس کرونا در جامعه در حال گسترش است و شهروندان باید برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس بسیج شوند.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه که امروز (شنبه، 16 حمل) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که رقم رویدادهای مثبت این ویروس به دلیل واردشدن آن در مرحله‌ی گردش اجتماعی و بی‌توجهی شهروندان به آن در حال افزایش است.

آقای مایار افزود: «براساس پیش‌بینی‌ها، حدود 80 درصد مردم کشور به ویروس کرونا مبتلا می شوند. اگر بسیج شویم و تدابیر وقایوی مدنظر گرفته شود، می‌توانیم واقعات و فوتی‌های ناشی از این ویروس را کاهش بدهیم.»

وزارت صحت پیشتر نیز گفته بود در صورتی که رهنمود و تدابیر صحی در افغانستان جدی گرفته نشود، ممکن است حدود 25 میلیون شهروند کشور به ویروس کرونا مبتلا شوند. از این تعداد حدود هشت میلیون نفر آنان می‌توانند اعراض و علایم ویروس کرونا را نشان دهند و از این تعداد نیز 700 هزار نفر ضرورت به مراجعه به شفاخانه‌ها دارند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه‌ی کشور در پنجم حمل در یک کنفرانس خبری گفته بود که از جمع این 700 هزار نفوس کشور، ممکن در حدود 210 هزار نفر آن به مراقبت جدی نیاز داشته باشند و از 210 هزار نفر نیز، ممکن 110 هزار آن به‌اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست بدهند.

با این حال تاکنون 299 نفر در 22 ولایت کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، هفت نفر آن در ولایت‌های هرات، بلخ، دایکندی و کابل جان داده‌اند. همچنان 12 نفر دیگرشان بهبود یافته و از شفاخانه مرخص شده‌اند.