استخراج معادن تنها راه پیشرفت اقتصادی افغانستان است

‌مقام‌های وزات معادن اعلام کرده‌اند که برای بهره‌برداری بیش‌تر از معادن با سرمایه‌گذاران خارجی هم‌کاری می‌کنند. آمریکا به این منظور نقشه‌برداری از طریق فن‌آوری پیشرفته‌ای در اختیار افغانستان گذاشته است. محمد اکبر بارکزی، وزیر معادن کشور در واشنگتن گفت: «ما تنها از طریق معادن، استخراج مواد معدنی و هایدروکاربن‌ها می‌توانیم پیشرفت اقتصادی داشته باشیم. ما باید به این منظور دقت کنیم که این‌گونه معاملات با شفافیت انجام شوند».
بارکزی گفت که افغانستان هر سال 146 میلیون دالر از استخراج معادن درآمد دارد، اما می‌خواهد این رقم را تا سال 2020 به میلیاردها دالر برساند. او این اظهارات‌ را در سفارت افغانستان در آمریکا بیان کرده است، جایی که اداره‌ی زمین‌شناسی آمریکا اطلاعاتی را در مورد جزئیات بسیار پیشرفته‌ی معادن طی یک مراسم به مقام‌های افغان واگذار کرد.
کابل به این ترتیب جزئیات بسیار دقیقی از ذخایر مواد معدنی در کشور‌ به دست‌ آورد. این اطلاعات را زمین شناسان آمریکایی از طریق تصویر‌برداری فراطیفی به دست آوردند که یک نوع پیشرفته‌ی نقشه‌برداری با استفاده از فن‌آوری‌های عصری می‌باشد. سوزان کیم‌بال، سرپرست اداره‌ی زمین‌شناسی آمریکا گفت که افغانستان با این اطلاعات، تنها کشور جهان است که بیش‌ترین قسمت‌های آن از طریق تصویر‌برداری فراطیفی نقشه‌برداری شده‌اند.
زمین شناسان آمریکایی در سال 2010 گفتند که افغانستان یک تریلیون (یک هزار میلیارد) دالر منابع معدنی، به‌شمول مس، آهن و لیتیم دارد. لیتیم یک ماده‌ی کلیدی و ضروری برای ساخت باتری موترهای الکتریکی می‌باشد. مقام‌های افغان سه برابر این مقدار ذخیره‌ی معدنی را تخمین می‌زنند که امیدواری‌ها را افزایش می‌دهد.
با این وجود، سرمایه‌گذاری به اندازه‌ی بسیار زیادی به زیر‌ساخت‌ها بستگی دارد که در افغانستان از زمان براندازی طالبان تا اندازه‌ی بسیار زیادی بهبود یافته‌اند، اما هنوز مشکلاتی وجود دارند و افزون براین مسئله، اوضاع امنیتی نیز در افغانستان مطرح می‌باشد. در آستانه‌ی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حامد کرزی، رییس جمهور کشور امضای یک توافق‌نامه با آمریکا را به تعویق انداخته است.
با امضای این موافقت‌نامه‌ی امنیتی، شمار کم‌تری از نیروهای خارجی می‌توانند هم‌چنان در افغانستان حضور داشته باشند. بارک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده تهدید کرده که در صورت عدم امضای این موافقت‌نامه، همه‌ی نیروهایش را از افغانستان بیرون می‌کشد. با وجود این بلاتکلیفی‌ها، جوزف کاتالینو، رییس گروه کاری معاملات تجاری در پنتاگون گفت که علاقه‌ی شدیدی برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان وجود دارد.
کاتالینو در مورد ادامه‌ی حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: «من نمی‌دانم که آیا مسئله‌ی سرمایه‌گذاری واقعاً (به حضور آن‌ها) بستگی دارد؟ سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت می‌گردند و این سیستم نقشه‌برداری پیشرفته به نفع آن‌ها‌ست». در حالی که آمریکا در زمینه‌ی تحقیقات زمین‌شناسی در افغانستان پیش‌قدم است، چین یک سرمایه‌گذار عمده می‌باشد که در سال 2007 حق استخراج معدن کلان مس عینک را از آن خود کرد. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *