بیکاری، فارغان دانشگاه‌ها را به جاده‌ها کشاند

اطلاعات روز: صدها فارغ تحصیل دانشگاه‌ها دیروز به دلیل بیکاری و عدم برنامه‌‌ریزی حکومت برای حل این مشکل، تظاهرات کردند. آنان هشدار دادند، اگر حکومت وحدت ملی برای این مشکل راه‌کارهای اساسی پیدا نکند، جوانان از روی مجبوری به صفوف طالبان می‌پیوندند، یا هم دست به قاچاق مواد مخدر می‌زنند.

سالانه بیش از 20 هزار تن از مؤسسات تحصیلات عالی دولتی و خصوصی کشور فارغ می‌شوند؛ اما برای اکثر آنان شغلی وجود ندارد. تظاهرات‌کنندگان دیروز در ولایت غور گفتند، زمینه‌ی جذب جوانان تحصیل‌کرده در اداره‌های دولتی و خصوصی اندک است. جذب افراد در اداره‌های دولتی بر اساس واسطه‌، از مشکلات عمده‌ی دیگر در کشور است.

شمار‌ زیادی از فارغان صنف دوازده و پایین‌تر از آن، به دلیل پیوند حزبی، سیاسی یا نزدیکی با مقام‌های بلندرتبه‌ی دولتی، در اداره‌های دولتی جذب شده‌اند. با این‌حال، معترضان می‌گویند، آنان حقوق جوانان تحصیل‌کرده و شایسته را پامال کرده‌اند.

جوانانی هستند که دو-سه سال پیش از دانشگاه‌های دولتی خصوصی فارغ شده‌اند؛ اما هنوز کاری را برای آنان یافت نشده است. یکی از دانشجویان در تظاهرات دیروز گفت، بیش‌تر کارمندان دولتی افراد مسلکی و تحصیل‌کرده نیستند و شماری از آنان، حتا صنف دوازدهم را نیز نخوانده‌اند؛ اما در اداره‌های دولتی استخدام شده‌اند.

این جوانان معترض می‌گویند، وقتی چند پست دولتی اعلام می‌شوند، افراد وابسته به احزاب و مقامات بلندپایه‌ی دولتی در آن جذب می‌شوند. جذب افراد کم‌تجربه و غیرمسلکی بر اساس واسطه در اداره‌های دولتی، در امور کاری مشکلاتی را خلق کرده است. کارشناسان باور دارند، یکی از عوامل افزایش فساد اداری، جذب افراد کم‌تجربه و بی‌سواد در اداره‌های دولتی است.

اما آنان تأکید دارند، برای حل معضل بیکاری در کشور، باید به زیربناها توجه شود. به گفته‌ی کارشناسان، تا زمانی که به بخش‌های زیربنايی توجه نشود، امکان محو بيکارى وجود ندارد. حکومت باید در بخش‌های ایجاد فابریکه، استخراج معادن و ایجاد بندهای برق تلاش کند. بر اساس آمار‌های ارائه‌شده، در حال حاضر 36 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

اتحادیه‌ی ملی کارگران پیش‌تر اعلام کرد، حدود ١٦ میلیون افراد واجد شرایط کار در کشور وجود دارند و از این میان، تنها سه میلیون‌شان مصروف کار و ١٣ ميليون ديگر آنان بيکار هستند. اما وزارت کار و امور اجتماعی کشور مجموع افراد بيکار را حدود چهار ميليون تن اعلام کرده است.