رییس مجلس سنا کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را غیرقانونی خواند

اطلاعات روز: به دنبال نگرانی و انتقادها از ترکیب اعضای کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی، فضل هادی مسلم یار، رییس مجلس سنای کشور می‌گوید که این کمیسیون از نظر این مجلس غیرقانونی است.

آقای مسلم یار در نشست عمومی امروز (سه شنبه، 30 سرطان) مجلس سنا گفت« متأسفانه کمیسیون اصلاحات انتخاباتی یک کمیسیون غیرقانونی است و از نظر ما مشروعیت ندارد.»

مسلم یار افزود: « چگونگی برگزاری انتخابات در قانون تنظیم شده و هدف کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نیز بررسی و اصلاح قوانین است که از صلاحیت آن نیست.»

به گفته‌ی مسلم یار از این کار حکومت چنین فهمیده می‌شود که رهبران حکومت برای برگزاری انتخابات پارلمانی متعهد نیستند.

رییس مجلس سنا گفت: «این مجلس تا زمانی که تاریخ برگزاری انتخابات مشخص نشده روی اصلاحات آن بحث نمی‌کند؛ زیرا این بحث غیرقانونی است.»

شماری دیگر از اعضای مجلس سنا با انتقاد از ترکیبت اعضای این کمیسیون گفتند که نماینده‌ای از مجلس سنا در این کمیسیون حضور ندارد.

این در حالی‌ست که ایجاد کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی، یکی از شرط‌های تشکیل ایجاد حکومت وحدت ملی بود. هرچند نُه ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی می‌گذرد، اما این کمیسیون تاهنوز به کارش آغاز نکرده است.

میان رهبران حکومت وحدت ملی در مورد رییس این کمیسیون ماه‌ها اخلاف بود، رییس جمهور غنی، شکریه بارکزی را به عنوان رییس این کمیسون معرفی کرد که از سوی عبدالله عبدالله رد شد.

در روزهای اخیر رییس جمهور غنی ترکیب این کمیسیون را اعلام کرد. به تازگی مقام‌ها در ریاست اجرایی می‌گویند که همزمان با معرفی اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، وظایف این کمیسیون نیز اعلام شده است.

مجیب‌الرحمان رحیمی، سخن‌گوی ریاست اجرایی گفته است که بررسی قانون انتخابات، قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی و مقررات، از وظایف اساسی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *