سازمان ملل از برگزاری نشست سه‌جانبه برای حل مشکلات مهاجران افغانستان در پاکستان خبر داد

اطلاعات روز: خانم مایا امیراتونگه، رییس دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد می‌گوید که نشست کمیسیون سه‌جانبه برای حل مشکلات مهاجران افغانستان در پاکستان در آینده‌ی نزدیک برگزار می‌شود. به گفته‌ی او، در این نشست ابعاد مختلف مشکلات مهاجران افغانستان در پاکستان مورد بحث قرار می‌گیرند.

قرار است این نشست در اسلام‌آباد برگزار شود. امیراتونگه این اظهارات را در دیدار با محمود صیقل، مشاور ریاست اجرایی مطرح کرد. این دیدار دیروز انجام شد و در آن، خانم نانسی لیندبرگ، رییس انستیتوت صلح امریکا نیز حضور داشت. در این دیدار پیرامون اوضاع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی نیز بحث شده است.

نشست سه‌جانبه در حالی برگزار می‌شود که در چند ماه اخیر آزار و اذیت مهاجران افغانستان در پاکستان شدت گرفته است. بر اساس آمارهای رسمی، در چند ماه گذشته بیش از 24 هزار مهاجر افغانستان از پاکستان به دلیل آزار و اذیت پولیس این کشور، مجبور به فرار شده‌اند.

هم‌چنان پیش‌تر وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان اعلام کرد، پولیس پاکستان روزانه صدها مهاجر افغانستان را به گونه‌ی اجباری اخراج می‌کند. سخنگوی این وزارت گفته بود، برای حل این مشکل هیأتی از سوی حکومت در آینده‌ی نزدیک به پاکستان اعزام خواهد شد. نهادهای مدنی از حکومت همواره خواسته‌اند تا برای حل این مشکل، بی‌درنگ اقدام کنند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، اکنون بیش از ۱.۶ میلیون مهاجر افغانستان به ‌طور قانونی و یک میلیون دیگر غیرقانونی در پاکستان به سر می‌برند. از سوی دیگر، اظهاراتی مطرح می‌شوند که گویا حکومت پاکستان بر مهاجران افغان فشاور وارد می‌کند تا از برنامه‌های تروریستی حمایت کنند و در غیر آن، باید از این کشور خارج شوند.