سرپرست فاریاب: یک افسر استخبارات پاکستان در فاریاب کشته شده و  ۳۰۰ تبعه خارجی در حال جنگ با نظامیان افغان هستند

اطلاعات روز: از چند روز به این طرف در بخش‌های مختلف ولایت فاریاب نبردهای سنگین میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت جریان دارد که به گفتۀ مسئولان امنیتی قعطات خاص نیروهای پولیس ملی وزارت امور داخله نیز به این ولایت آمده‌اند.

عبدالستار بارز، معاون و سرپرست مقام ولایت فاریاب گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ نفر از گروه طالبان کشته و زخمی شده که در میان آنان یک نفر از افسران آی‌آس‌آی (سازمان استخبارتی پاکستان) نیز وجود دارد.

وی با بیان این‌که در میان کشته شده‌گان «شیخ نجیب الله»، افسر آی‌‌آس‌آی پاکستان، نیز شامل می‌باشد، افزود: هم اکنون عملیات در ولسوالی‌های (قیصار، المار، خواجه سبزپوش، پشتون‌کوت، شیرین تگاب و دولت‌آباد ولایت فاریاب) جریان دارد.

نامبرده تصریح کرد: در برابر نیروهای امنیتی در جنگ فاریاب در میان گروه‌های تروریستی اتباع خارجی نیز وجود دارد که هم اکنون بیش از ۳۰۰ نفر از گروه تروریستی اتباع خارجی، خصوصآ ازبکستانی، در برابر نظامیان افغان در فاریاب می‌جنگند.

در همین حال صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت امور داخله در نشستی خبریِ در روز دوشنبه گفت که نیروهای ویژه به صورت بی‌سابقه‌ای در فاریاب اعزام شده و وزارت داخله در هیچ ولایتیی به این اندازه از نیروهای خاص پولیس استفاده نکرده بود.

وی هم‌چنان در پاسخ به این سوال که 60 تن از نیروهای مردمی در ولایت فاریاب توسط طالبان سر بریده شده‌اند گفت: «متاسفانه که در جنگ فاریاب به مردم تلفات رسیده است. نمی‌توانم روی آمار مشخص گپ بزنم تا که آمار موثق به ما برسد. اما این را تایید می‌کنم که مردم فاریاب با مشکل روبرو هستند و ما کوشش می‌کنیم که این مشکل رفع شود.»

صدیقی اسیر شدن 20 تن از نیروهای مقاومت به دست طالبان را تایید می‌کند اما می‌گوید که در این میان از ماموران پولیس حضور ندارند.

به گفتۀ معاون مقام ولایت فاریاب، این عملیات‌ها توسط نیروهای امنیتی و دفاعی با حمایت نیروهای مردمی پیش برده می‌شود که در نتیجه‌ی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ میل جنگ‌افزار مختلف النوع نیز از نزد طالبان بدست نیروهای امنیتی افتاده است.

نمایندگان فاریاب در مجلس نمایندگان گفته‌اند که هرچه زودتر باید نیروهای اردو و پولیس در ولسوالی‌های ناامین این ولایت جا بجا شوند و از سقوط والسوالی‌های دیگر جلوگیری کنند.

فاریاب از ولایت‌های نسبتآ نا امن در شمال افغانستان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *