طنين: دشمنان افغانستان نمی‌خواهند انتخابات برگزار شود

نماينده‌ی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گويد که کشته شدن رییس کميسيون انتخابات ولايت کندوز نشان داد‌ که دشمنان افغانستان نمی‌خواهند انتخابات برگزار شود. ظاهر طنين، نماينده‌ی افغانستان اين سخنان را روز پنج‌شنبه در نشست شورای امنيت بيان کرد.

وی گفت: «دشمنان مردم افغانستان با کشتن امان‌الله امان، رییس دفتر کميسيون انتخابات در ولايت قندوز نشان دادند که نمی‌خواهند انتخابات برگزار شود؛ اما بايد اين را واضح بسازم که اين‌گونه اقدامات نمی‌توانند مانع برگزاری يک انتخابات موفق شوند».

طنين که خطاب به نمايندگان ١٥ عضو قدرت‌مند شورای امنيت سخن می‌گفت افزود، افغانستان برای سومين دور انتخابات رياست جمهوری آماده می‌شود و اين نشانه‌ی افزايش بلوغ افغانستان در زمينه‌ی دموکراسی است. به گفته‌ی وی، در دهه‌های اخير افغانستان با خشونت و مشکلاتی که از طريق جنگ حل شده، به تصوير کشيده شده و قدرت به جای صندوق رای، از طريق اسلحه به دست آمده است.

نماينده‌ی افغانستان در سازمان ملل متحد گفت: «گزينش رییس جمهور از طريق انتخابات، نشانه‌ی مهمی است که نشان مي‌دهد کش‌مکش‌های خونين برای کسب قدرت مربوط به گذشته‌ی افغانستان‌اند». اين ديپلومات ارشد کشور افزود که برگزاری انتخابات برای موفقيت دهه‌ی تغيير، اعتماد افغان‌ها و ادامه‌ی حمايت جامعه‌ی بين‌المللی از افغانستان، مهم است.

طنين در ادامه‌ی اين نشست از ايجاد يک چارچوب قوی برای انتخابات و تعيين اعضای کميسيون مستقل انتخابات و کميسيون شکايت‌های انتخاباتی و هم‌چنان برنامه‌ی امنيتی برای آن صحبت کرد‌ و گفت که افغان‌ها اهميت اين قضيه را با سهم‌گيری فعال در امور انتخابات به صورت عميق درک می‌کنند. وی گفت: «در حالي که افغانستان به سوی يک آينده‌ی درخشان‌تر پيش می‌رود، دشمنان افغانستان، دشمنان صلح، به برنامه‌ی خشونت‌آميز خود عليه غير‌نظاميان، سربازان، کارمندان غير‌نظامی ‌و نظاميان خارجی ادامه می‌دهند. اگر آن‌ها اين وحشی‌گری را ميزان قدرت خود می‌بينند، اشتباه می‌کنند؛ اين نشانه‌ی ضعف آن‌ها است».

به گفته‌ی نماينده‌ی کشور در سازمان ملل متحد، نخستين گفت‌وگوهای صلح با طالبان نشان داد که آن‌ها می‌خواهند افغانستان به عقب برگردد، اما مردم افغانستان نمی‌خواهند به عقب بروند و خواهان ختم خشونت‌اند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *