مجلس سنا: قندوز در پی یک معامله سقوط کرد

اطلاعات روز: اعضای مجلس سنا مقام‌های محلی ولایت قندوز را به غفلت وظیفوی و معامله‌گری با طالبان در مورد سقوط این ولایت بدست جنگ‌جویان طالب متهم کرده و از حکومت خواسته‌اند که آنان را به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کنند.

آنان می‌گویند در قندوز فاجعه‌ی انسانی رخ داده و مسئول تمام اتفاق‌ها، مقام‌های محلی این ولایت هستند. به باور آنان قندوز سقوط نکرده است، بلکه بر اثر معامله مقام‌های محلی به طالبان تحویل داده شده است.

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در این مورد گفت: «حادثه قندوز درد آور است، بر مردم آن شهر حالت بدی گذشته است، خواست مجلس سنا این است که والی، قومندان امنیه، ‌رییس امنیت و قوماندان لوای مؤظف اردوی ملی در دادگاه نظامی، محکمه شده و به اشد مجازات محکوم شوند.»

آقای مسلم‌یار افزود: «مسئولان محلی قندوز باعث بدنامی نظام سیاسی افغانستان شده و جای خجالت برای سر قوماندان اعلای کشور است که نتوانسته از چنین بدنامی جلوگیری کند.»

عبدالرحیم حسن‌یار، عضو دیگر سنا گفت که در قندوز فاجعه انسانی رخ داده و مسئول آن مقام‌های محلی این ولایت اند. آقای حسن‌یار نیز خواستار اشد مجازات برای آنان شدند.

شیرمحمد آخندزاده، عضو دیگر مجلس سنا نیز گفت که والی، فرمانده پولیس و رییس امنیت ولایت قندوز باید اعدام شوند؛ زیرا آنان نتوانسته‌اند با امکانات وسیع نظامی در مقابل دشمن ایستادگی نمایند.

صفی الله هاشمی، عضو مجلس سنا گفت: «ما مطمئن هستیم که قندوز سقوط نکرده، بلکه توسط مقام‌های محلی به طالبان تحویل داده شده است.»

همچنان این سناتوران با انتقاد از حکومت مرکزی، سقوط قندوز را برای حکومت شرم‌آور می‌دانند.

از سویی‌هم، سناتوران می‌گویند که شب گذشته طالبان در شهر قندوز به قتل و قتال افراد ملکی دست زده و نیز خانه‌ها و طلافروشی‌ها را به سرقت برده‎اند که آمار دقیق خسارات وارده به میلیاردها دالر می‎رسد.

افضل شامل، عضو دیگر مجلس سنا گفت: «دولت به هر شکل ممکن قندوز را پس می‌گیرد؛ اما به قتل و قتالی که شب گذشته صورت گرفته، آب‌رویی که از خانواده‌ها ریخته شده را کی پاسخ‌ده است؛ اشرف غنی از ملا نصرالدین هم بدتر است و به وضعیت توجه نمی‌کند.»

به گفته‌ی او، مشکل در نبود مدیریت است و هرچه مردم داد و فریاد کنند گوش شنوایی وجود ندارد.

سمیع فیصل، نیز گفت: «سقوط قندوز نشان داد که حکومت وحدت ملی بیکاره است و نمی‌تواند کشور را مدیریت کند.»

گروه طالبان حوالی ساعت سه صبح روز دوشنبه از سه جهت بالای شهر قندوز حملات گسترده را به راه انداخت، در مدت کم‌تر از یک روز توانست بخش‌های از شهر قندوز و ساحات آن را سقوط دهند.

گفته می‌شود که گروه طالبان دستم کم 700 زندانی را از زندان قندوز فراری داده‎اند و در این شهر غیرنظامیان را مورد ضرب و شتم قرار داده و شهر را نیز غارت کرده‌اند.

سقوط قندوز در حالی‌ست که گفته می‌شود والی این ولایت به تاجیکستان به سر می‎برد و گزارش‌های تازه می‌رسانند که والی از این کشور به اروپا فرار کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *