کرزی: داعش در افغانستان، شبه نظامیان پاکستانی اند

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در تازه‌ترین اظهارات‌اش گفته است که گروه داعش در کشور شبه نظامیان پاکستانی هستند.

او همچنان موجودیت القاعده را در افغانستان «افسانه» عنوان کرده است.

حامد کرزی در یک گفت‌وگو با روزنامه گاردین مدعی شده که نیروهای داعش در افغانستان به طور حتمی شبه نظامیان پاکستانی هستند.

کرزی گفته که داعش هیچ جایگاهی در کشور ندارد. هیچ کس در افغانستان عضو آن نیست. افرادی که به اسم داعش فعالیت می‌کنند، همان نیروهای شبه نظامی پاکستانی هستند. برخی از آن‌ها دست‌گیر شدند و کارت شناسایی آن‌ها ادعای من را ثابت می‌کند. آن‌ها به خوبی تأمین می‌شوند.

به نقل از روزنامه گاردین‌ حامد کرزی،‌ شک و تردید خود را بابت این مسئله ابراز کرده که گروه تروریستی القاعده به رهبری اسامه بن‎لادن، مسئول حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است؛‌ حملاتی که به بهانه‌ی آن امریکا به همراه متحدان خود به افغانستان وارد شد.

کرزی گفته:‌ «اصلا نمی‌دانم که چنین گروهی وجود داشته باشد. من آن‌ها را ندیدم و درباره آن‌ها گزارشی هم دریافت نکردم. همچنین گزارشی درباره فعالیت آن‌ها در افغانستان دریافت نکردم. القاعده در افغانستان برای من یک افسانه است. آن‌ها اصلا وجود ندارند.»

رییس جمهور سابق همچنان افزوده که:‌ «به رغم دلایل قاطع مبنی بر این‌که بن‌لادن و متحدانش نظیر خالد شیخ محمد، حملات در ۱۱ سپتامبر را برنامه ریزی کردند، حملات ۱۱ سپتامبر علیه آمریکا در افغانستان برنامه‌ریزی نشده بود. من هرگز با القاعده روبه‌رو نشدم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره این مسئله که آیا قبول دارد القاعده در افغانستان در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دست داشته یا خیر، گفته: «می‌توانم به این حقیقت اشاره کنم که این عملیات نه در داخل افغانستان برنامه‌ریزی شد و نه مردم کشورم مسئول آن بودند.»

گفته‌های کرزی در حالی‌ست که حکومت افغانستان فعالیت و حضور گروه تروریستی داعش را در کشور تایید کرده است. در ماه‌های اخیر شماری از اعضای ارشد این گروه در ولایت ننگرهار کشته شدند. تاکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروه داعش بیشتر در ولایت شرقی ننگرهار فعالیت دارد.

از سویی هم، گفته می‌شود مسئول بعضی از ناآرامی‌های کشور گروه تروریستی القاعده می‌باشد.

کرزی درحالی این اظهارات‌اش را بیان کرده که به تازگی گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که پاکستان با ارسال نامه‌ی مخفیانه به افغانستان از دولت خواسته که حامد کرزی را وادار کند تا علیه پاکستان صحبت نکند.

کرزی چه در زمان ریاست جمهوری‌اش و چه پس از آن، بارها پاکستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. در زمان حکومت او روابط کابل-اسلام‌آباد تیره بود.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان می‎گویند که اگر چنین درخواستی در نامه‌ی مخفی از حکومت افغانستان خواسته شده باشد، خلاف اصول دیپلوماتیک و دخالت آشکار در امور افغانستان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *