ایران: امسال از ثبت نام دانش‌آموزان افغان شهریه نمی‌گیریم

اطلاعات روز: وزارت معارف ایران به روز یک‌شنبه، 12 اسد اعلام کرد که این کشور‌ در سال جدید تحصیلی از دانش‌آموزان اتباع خارجی مقیم ایران، به‌شمول افغان‌ها، بابت ثبت نام در مدارس شهریه نمی‌گیرد. خبرگزاری ایرنا گزارش داد که دولت ایران در این مورد بخش‌نامه صادر کرده است.

این بخش‌نامه دیروز از سوی خلیل‌الله بابالو، قایم مقام وزیر معارف ایران ارائه شده و در آن آمده است: «با توجه به نامه‌ی دفتر ریاست جمهوری کشور در مورد شهریه‌ی دانش‌آموزان اتباع خارجی و ضرورت بررسی بیش‌تر آن، فعلاً از دریافت هر‌گونه وجهی از دانش‌آموزان اتباع خارجی بابت ثبت نام در مدارس خودداری شود».

اما در این بخش‌نامه آمده است، ادارات کل امور اتباع و مهاجران استان، تنها مرجع صدور برگه‌ی آموزشی است و شرکت دانش‌آموزان اتباع خارجی در مسابقات رسمی ورزشی و فرهنگی، منوط به نظر و تصویب کار گروه استان است. بر اساس برخی گزارش‌ها، فعلاً در حدود 80 درصد دانش‌آموزان خارجی در ایران، مهاجران افغان اند.

در جریان سال‌های اخیر دولت ایران محدودیت‌هایی را در‌باره‌ی تحصیل اتباع خارجی و فرزندان آنان در مدارس وضع کرد بود. گفته می‌شود، در این سال‌ها اتباع خارجی، از جمله افغان‌ها و عراقی‌ها، نمی‌توانستند در مدارس این کشور تحصیل کنند. ایران در مواردی شرایطی را برای ادامه‌ی تحصیل فرزندان اتباع افغانی در این کشور‌ نیز در نظر گرفته بود.

بر اساس این شرایط، خانواده‌های افغان با پرداخت مبالغی، مجاز به استفاده از امکانات مدارس ایران بودند. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهند، این محدودیت مشکلاتی را برای خانواده‌های مهاجر‌ افغان ایجاد کرده بود و اغلب افغان‌های مقیم ایران قادر به تأمین مبالغ تعیین شده نبودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *