امریکا پروژه‌ی حفظ  میراث‌های فرهنگی افغانستان را حمایت مالی می‌کند

 

اطلاعات روز: ایالات متحده امریکا پروژه‌ی حفاظت از میراث فرهنگی افغانستان را حمایت مالی می‌کند.

سفارت امریکا در کابل  با نشر اعلامیه ی نوشته است که این کشور در حفظ میراث‌های فرهنگی افغانستان را کمک می‌کند و در همکاری با انستیتوت باستان شناسی افغانستان سعی می‌کند تا تاراج میراث‌های فرهنگی را مستند سازد.

این پروژه‌ی جدید یک نقشه‌ی مرکز معلوماتی بر اساس ستلایت را ایجاد خواهد کرد که تمام ساحات میراث فرهنگی در آن مشخص شده باشد و به افغانان جوان در زمینه‌ی باستان شناسی و سیستم‌های معلومات جغرافیایی آموزش خواهد داد.

در این اعلامیه آمده است:« این مرکز معلوماتی در آسیای میانه و شرق میانه در نوع خود اولین مرکز خواهد بود و حکومت افغانستان را قادر خواهد ساخت تا نقشه‌ی تمام ساحات میراث فرهنگی در سرتاسر کشور را ترسیم نماید، وضعیت فعلی ساحات میراث فرهنگی را مستند سازی کند، غارت این ساحات را تحت نظارت قرار دهد، و به حیث وسیله‌ی پلان‌گذاری برای گنجانیدن میراث فرهنگی در استخراج معادن و سایر پروژه‌های انکشافی و اقتصادی از آن استفاده بعمل آورد.»

در همین حال، داکتر گیل استین، رییس انستیتوت شرق شناسی گفته است که این پروژه به عنوان یک وسیله مهم حفظ میراث باستانی «مشخصاً روی ارتقاء ظرفیت انستیتوت باستان شناسی افغانستان و مستند سازی دامنه تاراج ساحات باستانی در سطح کشور تمرکز دارد».

این پروژه از جانب سفارت امریکا تمویل و از طرف انستیتوت شرق شناسی دانشگاه شیکاگو و انستیتوت باستانی شناسی افغانستان حمایت می‌گردد. این برنامه در یک محفل رسمی توسط وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، عبدالباری جهاری، و رییس انستیتوت باستان شناسی افغانستان، عبدالقادر تیموری، افتتاح شد.

در حال حاضر سفارت ایالات متحده امریکا پروژه‌های به ارزش مجموعی بیش از 6.5 میلیون دالر امریکایی را تمویل می‌کند تا از موقف افغانستان در امر حفظ میراث فرهنگی مهم جهانی حمایت کرده باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *