دانشجویان افغان در ترکمنستان: با تنگ‌دستی و فکر پریشان درس خوانده نمی‌شود

اطلاعات روز: دانشجویان افغانستان که در ترکمنستان در رشته‌های مختلف از طریق دولت بورس گرفته‌اند اکنون به وزارت تحصیلات عالی افغانستان و دیگر نهاد‌های مسئول هشدار می‌دهند که در صورت عدم پرداخت مددمعاش یک ساله‌ی آنان و نیز بی‌توجهی به آن، دست به اعتصاب درسی و غذایی می‌زنند.
70 دانشجوی افغان که در رشته‌های انجنیری، زراعت، ادبیات و تعلیم و تربیه مصروف تحصیل هستند، می‌گویند که بیش از سال می‌شود که مدد معاش شان را دریافت نکرده‌ و هم‌چنان با مشکل نداشتن بیمه صحی روبه‌رو هستند.
آنان در اعلامیه‌ی که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده، نوشته‌اند که بارها با مسئولان سفارت افغانستان و جنرال قنسولی افغانستان در شهر «ماری» مشکلات شان را در میان گذاشته‌اند و آنان نیز مشکلات آنان را ذریعه مکتوب به افغانستان گزارش داده‌اند اما تاهنوز تلاش آنان هیچ نتیجه‌ی را در پی نداشته است.
این دانشجویان مدعی هستند که با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش مشکلات دانشجویان، عدم پرداخت مددمعاش یک ضربه مهلک و جبران ناپذیر برای شان می‌باشد.
در اعلامیه این دانشجویان آمده است که دولت افغانستا قادر به پرداخت معاشات بلند دالری هست، قادر به برگزاری کنفرانس‌ها و برنامه‌های مختلف با مصارف هنگفت است ولی قادر به پرداخت 60 دالر طبق لایحه و مقررات وزارت تحصیلات عالی و وزارت خارجه درباره بورس‌های دولتی، نیست.
آنان گفته‌اند که از درس و اهداف اصلی شان بازمانده و در فکر حل مشکلات روزمره شان می‌باشند و دیده می‌شود که دولت و ادارات مرتبط با تحصیلات عالی، کوچک‌ترین تعهد و احساس را قبال مشکلات دانشجویان ندارند. همان‌طور که با شکم گرسنه جنگ نمی‌شود، با فکر پریشان و تنگ‌دستی فراوان نیز درس خواندن مشکل است.
آنان از وزارت تحصیلات عالی می‌خواهند تا در قسمت اجرا و تادیه مددمعاش شان اقدام جدی بکند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *