????????????????????????????????????

شش عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی به مجلس نمایندگان معرفی شد

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری روز دوشنبه یک عضو شورای عالی دادگاه عالی و شش عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی را به مجلس نمایندگان معرفی کرد.
براساس حکم ریاست جمهوری، عبدالحسیب احدی به‌عنوان نامزد عضو شورای عالی دادگاه عالی و محمد قاسم هاشم زی، عبدالله شفاهی، سید ابوبکر متقی، عبدالرئوف هروی، محمد عارف حافظ و غزال حارث، به‌عنوان اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی معرفی شدند.
آقای دانش در نشست عمومی مجلس ضمن معرفی این افراد با اشاره به وضعیت تطبیق قانون اساسی در کشورگفت، سه قوه، قانون‌گذار، اجرایی و قضائی کشور تاکنون در مواردی مرتکب نقض قانون اساسی شده‌اند.
او افزود: «حکومت از قانون اساسی درست نظارت نکرده و در این خصوص ناکام بوده است.»
دانش اشاره کرد که نقض قانون اساسی توسط توده‌های مردم و افراد عادی جامعه صورت نمی‌گیرد، بلکه توسط دولت، دولت‌مردان و قوای سه‌گانه انجام می‌شود.»
آقای دانش تاکید کرد که قوه اجرایی در اجراء وظایف و صلاحیت‌های خود مرزهای تعیین شده در قانون اساسی را عبور کرده و خارج از صلاحیت قانونی خود عمل می‌کنند.
دانش هم‌چنان به قوه قانون‌گذار اشاره کرده و گفت که قوانین و مقرره‌های که توسط این نهاد تصویب می‌شود، نیز گاهی در مغایرت با قانون اساسی قرار داشته‌ است.
او گفت که قوای سه‌گانه و به‌خصوص قوه اجرایی از جدیت و صداقت لازم در راستای تطبیق قانون اساسی کار نگرفته‌اند.
او گفت که بر اساس مفاد قانون اساسی، مراقبت از اجراء قانون اساسی کشور از وظایف رییس جمهوری است. تفسیر سایر قوانین و مطابقت آن با قانون اساسی از صلاحیت دادگاه عالی و تفسیر قانون اساسی نیز وظیفه کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی است.
آقای دانش با اشاره به این‌که از یک سال تاکنون این کمیسیون تعطیل است، از نمایندگان مجلس خواست که به اعضای جدید این کمیسیون که امروز برای رای تایید به مجلس نمایندگان معرفی شدند، رای دهند.
معاون دوم رییس جمهور از اعضای تازه معرفی شده نیز خواست که قداست، اهمیت، استقلال و بی‌طرفی این کمیسیون را درک کنند و در صورت گرفتن رای تایید با جرائت و شهامت عمل کنند.
او گفت: «ما انتظار داریم که کمیسیون بر اعمال سه قوه دولت و به‌خصوص قوه اجرایی که بیشتر از دیگران در مظان نقض قانون اساسی است با شجاعت و قاطعیت نظارت داشته باشد.»
دانش افزود که همه‌ی نامزدان برای عضویت کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، دارای تحصیلات خاص حقوقی، تحلیل‌های حقوقی و علمی و تجربه بلندمدت اجرایی هستند.