نی: در سال 1394 خشونت در برابر خبرنگاران 85 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید در سال جاری 85 درصد خشونت، تهدید و فشار علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها افزایش یافته است.
این نهاد در گزارش تازه‌ی خود که به روز پنج‌شنبه، 27 حوت، به مناسبت روز خبرنگار منتشر کرده، گفته است که در سال 1394 خورشیدی 116 مورد خشونت در برابر خبرنگاران افغانستان اعمال شده است.
بر اساس گزارش سالانه‌ی دیده‌بان رسانه‌ها، در سال 1394 خورشیدی 12 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به شهادت رسیده، 23 خبرنگار زخمی شده، 2 خبرنگار در جریان همین سال از سوی طالبان گروگان گرفته شده و 1 تن دیگر موقتاً از سوی حکومت بازداشته شده است. 15 خبرنگار لت و کوب شده و یا با سوء قصد مواجه شده‌اند.
این نهاد می‌افزاید که 63 خبرنگار دیگر در سال 1394 اهانت و تهدید شده‌اند.
نی با اشاره به حمله انتحاری که توسط گروه طالبان بر موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی طلوع انجام شد، می‌گوید این حمله «یک عمل تروریستی» و مهم‌ترین مورد خشونت علیه خبرنگاران در سال 1394 می‌باشد.
در حمله طالبان بر موتر حامل کارمندان طلوع در جاده دارالامان کابل 7 تن از کارمندان تلویزیون طلوع به شهادت رسیدند و حدود 20 تن دیگر زخمی شدند.
در گزارش نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان آمده است: «در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، بیشترین خشونت‌ها به شمول قتل و زخمی ساختن خبرنگاران، ۶۴ مورد از سوی طالبان، ۲۶ مورد از سوی دولت افغانستان، ۲۱ مورد از سوی اشخاص ناشناس و یک مورد دیگر از سوی نیروهای بین‌المللی مقیم افغانستان اعمال شده است.»
هرچند در سال 1393 نیز 116 مورد خشونتت در برابر خبرنگاران اعمال شده بود، اما نی می‌گوید تفاوتی که امسال وجود دارد این است که در سال 1394 خورشیدی 12 خبرنگار جان باخته درحالی که یک سال پیش 6 تن جان شان را از دست داده بودند و این یک افزایش دو برابر را نشان می‌دهد.
در گزارش نی آمده است که حملات هدفمند بر خبرنگاران و رسانه‌ها افزایش یافته که حمله مستقیم بالای تلویزیون طلوع و تهدید مستقیم طالبان بر تمام کارمندان و دفاتر تلویزیون‌های طلوع و یک و هم‌چنان حمله بر رسانه‌های قندوز دال بر این واقعیت است.
نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان درحالی از افزایش حملات هدفمند بر خبرنگاران و رسانه‌ها هشدار می‌دهد که در اواخر تابستان سال 1394 پس از سقوط شهر قندوز به‌دست طالبان، شماری از دفاتر رسانه‌ها غارت شد. هم‌چنان رادیو داعش که به نام «رادیو خلافت» در ننگرهار فعالیت داشت، خبرنگاران و مسئولان رسانه‌های محلی را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تهدید می‌کرد. رادیو خلافت بعدها در یک عملیات هوایی نیروهای افغان از بین برده شد.
نی می‌گوید با وجود این چالش‌ها، سال 1394 برای جامعه خبرنگاران دستاوردهایی نیز داشته است. این نهاد می‌افزاید که تصویب مقرره‌ی طرز تاسیس و فعالیت رسانه‌های خصوصی از سوی کابینه و ایجاد کمیسیون بررسی پرونده‌های خشونت در برابر خبرنگاران افغانستان از دستاوردهای این سال است. اما بازهم مشکلات درون سازمانی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای و کاهش کارمندان و خبرنگاران زن در رسانه‌های افغانستان از چالش‌هایی است که فراروی جامعه خبرنگاران افغانستان هنوز هم وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *