وزیر امور مهاجرین: از اخراج اجباری پناه‌جویان از اروپا جلوگیری کرده‌ایم

اطلاعات روز: سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان گفته است که در نتیجه‌ی تلاش‌های این وزارت از اخراج اجباری و گروهی پناه‌جویان افغان از کشورهای اروپایی جلوگیری شده است.
آقای بلخی روز یک‌شنبه در مجلس سنا گفته است برای جلوگیری از اخراج اجباری پناه‌جویان افغان از کشورهای اروپایی، حدود ۱۵۰ نشست با نمایندگان اروپایی در یک سال گذشته داشته و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این مورد به امضا رسیده است.
بلخی افزوده است که مقام‌های کشورهای اروپایی پیشبینی کرده بودند که درخواست‌های پناهندگی 40 درصد (حدود 80 هزار) پناه‌جوی افغان در این کشورها پذیرفته نخواهد شد، اما وزارت مهاجرین به جز یک مورد از اخراج اجباری و گروهی آنان جلوگیری کرده است.
او تأکید کرده که برگشت پناه‌جویان باید داوطلبانه و مطابق تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی مهاجرت باشد.
حدود 250 هزار پناه‌جوی افغان تنها در سال گذشته به کشورهای اروپایی رفته‌اند. پس از افزایش و بحرانی شدن مهاجرت، در ماه‌های اخیر شماری از کشورهای اروپایی اعلام کردند، آن عده پناه‌جویان که به درخواست پناهندگی شان جواب رد داده می‌شود اخراج خواهند شد.
در ماه حوت سال گذشته 125 تن از پناه‌جویان افغان که درخواست پناهندگی شان در آلمان رد شده‌ بودند، به کشور بازگشتند. وزیر داخله آلمان گفته بود که این پناه‌جویان افغان داوطلبانه به کشورشان بازگشته‌اند.
در متن پیشنهادی تفاهم‌نامه میان افغانستان و آلمان بر بازگشت داوطلبانه پناه‌جویان تأکید شده است
از سوی هم وزیر امور مهاجرین گفته است که متن پیشنهادی تفاهم‌نامه با آلمان در مورد پناه‌جویان به روز پنج شنبه آینده به حکومت آلمان پیشنهاد می‌شود که در آن بر بازگشت داوطلبانه پناه‌جویان تأکید شده است نه بر بازگشت اجباری.
به گفته‌ی او، این تفاهم‌نامه پس از توافقات مجلسین دو کشور اجرایی خواهد شد.
در همین حال آقای عالمی بلخی یادآور شد که از سال ۲۰۰۱ تا اکنون ۶ میلیون مهاجر دوباره به کشور بازگشت کرده‌اند، اما هنوز هم ۷ میلیون مهاجر در خارج از کشور به سر می‌برند.
عالمی در مورد مشکلات مهاجران افغان در ایران و پاکستان گفته است در پاکستان شرایط تطبیق تفاهم‌نامه‌ها تحت تأثیر مناسبات سیاسی قرار دارد ولی برای مهاجران افغان در ایران مطابق تفاهم‌نامه پاسپورت توزیع می‎شود و پس از آن اقامت یک ساله قابل تمدید از سوی دولت ایران توزیع خواهد شد.
براساس آمارها، دست کم پنج میلیون مهاجر افغان در پاکستان و ایران زندگی می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *