نی: مواد مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی به‌صورت درست تطبیق نمی‌شود

اطلاعات روز: دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان گفته است که نزدیک به پنج ماه از نافذ شدن مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های هماهنگی خصوصی می‌گذرد اما تاکنون مواد این مقرره از سوی صاحبان رسانه‌ها به صورت درست تطبیق نمی‌شود.
دفتر نی روز یک‌شنبه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که تطبیق نشدن این مقرره باعث شده تا مشکلات و چالش‌های خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای باقی بماند و حقوق و امتیازات آنان در برخی موارد ضایع شود.
این نهاد حمایت کننده رسانه‌ها از حکومت وحدت ملی و وزارت اطلاعات و فرهنگ خواسته است که گام‌های عملی را در تطبیق و عملی شدن این مقرره بردارند و بیش از این نگذارند حقوق کارمندان رسانه‌ای تلف شود.
خبرنامه افزوده که ماهانه ده‌ها شکایت از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای به دفتر نی می‌رسد که خبرنگاران از «عدم پرداخت حقوق ماهانه، قراردادهای ناعادلانه و مشخص نبودن امتیازات رخصتی و اضافه کاری از سوی اداره‌های شان» شکایت دارند.
دفتر نی از صاحبان رسانه‌ها خواسته است تا قراردادهای کارمندان شان را مطابق این مقرره ترتیب و حقوق و امتیازات آنان را مد نظر بگیرند.
مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی خصوصی در 16 عقرب 1394 در جریده رسمی چاپ و نافذ شد. این مقرره در 4 فصل و 41 ماده ترتیب شده و از سوی شورای وزیران نیز تصویب شده است. در این مقرره، نحوه قراردادهای کارمندان رسانه‌ها، حقوق بیمه، حقوق تقاعد، اضافه‌کاری، امتیازات در صورت کشته، زخمی، و یا معلول شدن و موارد دیگری روشن شده است.
پیشتر مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته بود این مقرره یک سند محکم برای تأمین امنیت و مصونیت شغلی خبرنگاران است.
از سوی هم آن زمان خانم مصطفوی گفته بود که صاحبان رسانه‌ها تا شش ماه دیگر فرصت دارند تا رسانه‌ی خود را دوباره ثبت و راجستر کنند، در غیرآن با ادارات رسانه‌ها برخورد قانونی می‌شود.
کمیسیون رسانه‌های همگانی و وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در ماه دلو سال گذشته گفته بود که اصحاب رسانه‌ها مکلف‌اند که «مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی» را رعایت کنند و رسانه‌ای که تا شش ماه دیگر جواز فعالیتش را تمدید نکند، مسدود خواهد شد.
اما با گذشت نزدیک به پنج ماه از نافذ شدن این مقرره هنوز هم خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها از ضایع شدن حقوق و امتیازات شان از سوی صاحبان رسانه‌ها شکایت دارند.
خبرنگاران در افغانستان با مشکلات متعدد مواجه‌اند. حقوق کم، عدم پرداخت حقوق، نبود بیمه، برخورد غیرمسئولانه صاحبان رسانه‌ها، قراردادهای تحمیلی، عدم مصونیت شغلی و جانی، اخراج بی‌موقع و… را می‌توان از مشکلات خبرنگاران در افغانستان برشمرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *