معترضان در بامیان

‌معترضان در بامیان، بهسود و جاغوری: در صورت عدم لغو فیصله‌ی کابینه به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم

اطلاعات روز: امروز ده‌ها هزار تن از باشندگان ولایت بامیان، ولسوالی بهسود میدان وردک و ولسوالی جاغوری ولایت غزنی علیه فیصله‌ی کابینه‌ی حکومت وحدت ملی مبنی بر تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از بامیان به سالنگ اعتراض کردند و خواستار عبور این لین برق از مسیر اصلی آن یعنی بامیان شدند.
معترضان در این سه ولایت به حکومت هشدار دادند که در صورت لغو نشدن فیصله‌ی کابینه به اعترضات‌شان ادامه می‌دهند.
روز دوشنبه همزمان با تظاهرات صدها هزار نفری در کابل که از سوی «جنبش روشنایی» برگزار شده، ده‌ها هزار تن در ولایت بامیان برای دومین بار دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز زده و از حکومت خواست که فیصله‌اش را لغو و لین برق توتاپ را از بامیان اجرا کند.
معترضان هشدار دادند در صورت بی‌توجهی حکومت بار دیگر به جاده‌ها می‌آیند و خواهان تحقق انکشاف متوازن در سراسر افغانستان‌اند.
همزمان هزاران تن از باشندگان ولسوالی جاغوری ولایت غزنی با برپایی تظاهرات گسترده خواستار عبور این لین برق از مسیر بامایان- میدان وردک- کابل شده و به حکومت هشدار دادند که تبعیض و بی‌عدالتی منجر به بحران طولانی در کشور خواهد شد.
آنان فیصله‌ی اخیر کابینه را «غیرعادلانه و تبعیض‌آمیز» خوانده و خواستار لغو آن شدند.

تظاهرات به حمایت از جنبش روشنایی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی
تظاهرات به حمایت از جنبش روشنایی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی

همچنان در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز به تغییر مسیر این لین برق از بامیان به سالنگ اعتراض کردند. آن‌ها که تعداد شان به هزارها تن می‎رسید خواستار تطبیق ماستر پلان برق افغانستان شده و از حکومت خواستند که این پروژه را از مسیر بامیان عبور دهد.
فیصله‌ی کابینه تاکنون اعتراض‌های گسترده‌یی در داخل و خارج از کشور به دنبال داشته است و هر روز در حال گسترده شدن است. حکومت اما کار تدارکاتی پروژه‌ی لین برق 500 کیلوولت را به حالت تعلیق درآورده و کمیسیون ملی را برای بررسی دوباره‌ی تمام اسناد و مدارک توظیف کرده که در مدت ده روز گزارشش را به ریاست‌جمهوری ارسال کند.
از سوی هم اعتراضاتی نیز علیه «جنبش روشنایی» و به حمایت از فیصله‌ی کابینه در شماری از ولایات صورت گرفته است. روز گذشته شماری از مردم و نمایندگان ولایت‌های پروان و کاپیسا در شهر چاریکار تجمع کرده و خواستار عبور این لین برق از مسیر سالنگ شدند.
تاکنون در ولایت‌های کابل، بامیان، غزنی، میدان وردک، هرات و مزار به حمایت از جنبش روشنایی اعتراضات کلان مردمی برگزار شده است. در شماری از کشورهای خارجی نیز به حمایت از این جنبش تظاهرات و راهپیمایی صورت گرفته است که تظاهرات در لندن باعث بروز جنجال‌هایی نیز شد.