راهپیمایی و تجمع افغان‌های مقیم آسترالیا در حمایت از جنبش روشنایی

اطلاعات روز: صدها تن از افغان‌های مقیم آسترالیا روز سه‎شنبه در حمایت از جنبش روشنایی و عبور لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مناطق مرکزی کشور، پس از راهپمایی در مقابل سفارت افغانستان در این کشور و پارلمان آسترالیا تجمع کردند.
آنان حمایت‌شان را از جنبش روشنایی اعلام کرده و خواستار انکشاف متوازن و عدالت اجتماعی در افغانستان شدند. آنان همچنان از حکومت افغانستان خواستند که فیصله‌ی 11 ثور کابینه، در مورد تغییر ماسترپلان برق افغانستان را هرچه زودتر ملغا اعلام کرده و این لین برق را از مسیر بامیان عبور دهد.
در قطع‌نامه‌ی آن‌ها آمده است: «امروز آمده‌ایم تا در پیشگاه تاریخ، گواهی دهیم که جز برابری و برادری و عدالت چیزی نمی‌خواهیم. امروز آمده‌ایم تا سرود روشنایی سردهیم و همچون برق درخشنده، بر قعر تاریکی‌های سرزمین خود بخروشیم. امروز آمده‌ایم تا بی‌عدالتی‌ها و ستم‌های سیستماتیک و شرم‎‌آوری را برملا کنیم که از قرن‌ها بدین‌سو بر مردم ما روا داشته می‌شود.»
آنان گفتند: «ما امروز آمده‌ایم تا بزرگترین رخداد مدنی برای عدالتخواهی را که روز دوشنبه در کابل و دیگر کلان‌شهرهای افغانستان صورت گرفته حکایت کرده و ثبت تاریخ نماییم. و بالاخره امروز آمده‌ایم تا خواست‌های عدالت‌طلبانه‌ی هموطنان خویش را تأیید و تأکید کنیم.»
در قطع‌نامه‌ی معترضان آمده است: «آن‌چه ما می‌خواهیم در حد خواست یک بخش افغانستان و یا یک قوم افغانستان قابل تقلیل نیست. ما می‌خواهیم ساختار سلسله‌مراتبی جامعه درهم شکسته و دیوار پوسیده‌ی تبعیض و ستم برای همیشه فرو بریزد. ما می‌خواهیم پشتون و هزاره، ازبک و تاجیک، نورستانی و بلوچ، ایماق و پشه‌یی و سایر اقوام افغانستان، از شرق و غرب و شمال و جنوب و مرکز کشور، شهروندان برابر و برادر باشند. خواست ما مبتنی بر عدالت اجتماعی و منافع کلان اقتصادی کل کشور است.»
آنان از حکومت افغانستان خواستند که ضمن تطبیق ماسترپلان برق، مقصران اصلی انحراف مسیر لین و تغییر ماسترپلان برق افغانستان را به زودترین فرصت ممکن شناسایی و آن‌ها را «به‌جرم خیانت ملی به پنجه‌ی قانون بسپارد.»
آنان از جامعه‌ی بین‌المللی، کشورهای کمک‌کننده و به‌خصوص دولت آسترالیا خواستند تا به شعار عدالت، آزادی و دموکراسی در افغانستان متعهد بمانند و اجازه ندهند که حکومت افغانستان با پول مالیات مردم‌شان، در افغانستان به «نفاق ملی» دامن بزند.

13231039_1055834581137833_816538956_n
تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان به افغانستان از بامیان به سالنگ در این روزها اعتراضات گسترده‌یی را در داخل و خارج کشور به‌دنبال داشته است. حکومت اما می‌گوید که کابینه‌ی قبلی مسیر سالنگ را برای عبور این لین برق انتخاب کرده است و مسیر سالنگ کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر است.
به‌دنبال اعترضات گسترده رییس‌جمهوری غنی طی حکمی کمیسیون ملی را برای بررسی تمام اسناد این پروژه توظیف کرد که در مدت ده روز گزارشش را به ریاست‌جمهوری ارائه کند تا بر بربنیاد فیصله‌ی این کمیسیون مسیر عبور این لین برق مشخص شود.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی اما طرح کمیسیون حکومت را «توطئه» خوانده و تاکنون می‌گوید که نمایندگان این جنبش در این کمیسیون شرکت نخواهند کرد.