محمد خان: مسوده‌ی موافقت‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی در حال امضا شدن است

اطلاعات روز: محمد خان، معاون اول ریاست اجراییه‌ی حکومت می‌گوید که مسوده‌ی موافقت‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی به‌رهبری گلبدین حکمتیار در منزل رییس شورای عالی صلح با حضور اعضای شورای عالی صلح و نمایندگان این حزب در حال امضا شدن است.
آقای محمد خان لحظات قبل در نشست خبری در کابل گفت که مسوده‌ی موافقت‌نامه‌ی با حزب اسلامی در سه فصل و ۲۶ ماده‌ تنظیم شده و در حال امضا شدن است اما این به معنای توافق با حزب اسلامی نیست. او افزود: «تا که هر دو جانب صورت آخری را امضا نکند به‌شکل مسوده است.»
محمد خان افزود که از توافق صلح با حزب اسلامی بسیار خوشبین است.
حکومت از دو ماه بدین‌سو مذاکرات صلح با حزب اسلامی را آغاز کرده و در این مدت دو هیأت حزب اسلامی به کابل آمد تا مذاکرات صلح را به پیش ببرد.
پیشتر گفته می‌شد که حزب اسلامی در مذاکرات صلح امتیازاتی را برای خود در نظر گرفته است. اما معاون ریاست اجراییه گفت در توافق صلح، حزب اسلامی هیچ امتیازی برای خود نخواسته است.
پیش از این گزارش‌هایی حاکی بود که یکی از پیش‌شرط‌های حزب اسلامی در مذاکرات صلح خارج شدن بدون قیدوشرط نیروهای خارجی از افغانستان است. اما آقای محمد خان در این مورد گفت: «در این مسوده در مورد نیروهای خارجی آمده است که اگر نیروهای خارجی مطابق توافق‌نامه‌های امضا (میان افغانستان و کشورهای خارجی) خارج شوند حزب اسلامی از آن استقبال می‌کند.»
او نیز تایید کرد که پیش از این خارج شدن بدون قیدوشرط نیروهای خارجی یکی از خواست‌های آقای حکمتیار بود اما فعلاً حکمتیار از خواسته‌های خود کاهش داده است.
آقای محمد خان در مورد خارج شدن نام حکمتیار از فهرست سیاه جهانی گفت پس از امضای توافق‌نامه‌، حکومت افغانستان رسماً از سازمان ملل و کشورهای ذی‌ربط می‌خواهد که نام حکمتیار را از فهرست سیاه جهانی خارج کند.
او در مورد آزادی زندانیان این حزب گفت، توافق صورت نگرفته که زندانیان مورد عفو قرار بگیرد بلکه کمیسیون ایجاد می‌شود تا پرونده‌های زندانیان حزب اسلامی را بررسی کرده و مطابق قانون در مورد آنان تصمیم گرفته می‌شود.