ریزه‌گل پس از سپری نمودن هفت بار عمل جراحی پلاستیک در ترکیه به کابل بازگشت

اطلاعات روز: ریزه‌گلِ بیست ساله پس از سپری نمودن هفت بار عمل جراحی پلاستیک در ترکیه، امروز به کابل برگشت.
هفت ماه پیش شوهر ریزه‌گل تفنگ‌چه برداشت تا ریزه‌گل را بکشد اما تفنگ‌چه شلیک نکرد و به‌جای آن با کارد بینی ریزه‌گل را برید. ریزه‌گل بیست ساله باشنده «شَرشَر» ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب است و شش سال می‌شود که عروسی کرده است. او یک دختر پنج ساله دارد.
پس از آن وقتی ریزه‌گل به هوش آمد، دید قسمت بریده‌ی بینی‌اش روی زمین افتاده و سیلی از خون جاری شده است. داد و فریاد ریزه‌گل به گوش وابستگانش رسید و آن‌ها او را به شفاخانه‌ی «افغان-ترک» در مرکز فاریاب بردند.
زرگل، مادر ریزه‌گل، گفته بود که دخترش اصلاً نمی‌داند به چه جرمی مورد خشونت و لت‌وکوب قرار گرفته است. او گفته بود دامادش دستان دخترش را بسته و او را بدون آب و غذا در اتاقی می‌انداخته است.
پس از آن وزارت صحت‌عامه ریزه‌گل را جهت تداوی به ترکیه فرستاد. اکنون که ریزه‌گل دوباره به کشور بازگشته است، این وزارت می‌گوید تداوی وی در ترکیه موفقانه صورت گرفته و پس از هفت بار عمل جراحی پلاستیک، صورت از دست رفته‌اش را دوباره به‌دست آورده است.
داکتر وحید مجروح، رییس روابط بین‌المللی وزارت صحت‌عامه در یک نشست مشترک خبری با سخن‌گوی اداره مستقل ارگان‌های محلی و سفیر ترکیه در کابل، درباره چگونگی تداوی ریزه‌گل معلومات داده و گفت با وصف آن‌که امکان تداوی وی در داخل کشور مهیا بود اما بنابر «مبرمیت و حساسیت موضوع و تقاضای مکرر فامیل ریزه‌گل» جهت تداوی به ترکیه فرستاده شد.
هنگامی که شوهر ریزه‌گل دست به این خشونت زده بود، ریزه‌گل گفته بود که شوهرش اخیراً از ایران بازگشته و او را به تکرار مورد لت‌وکوب قرار داده است. او گفته بود: «شوهرم می‌خواست که با تفنگ‌چه من را بکشد، اما تفنگ‌چه شلیک نکرد. سپس کارد را گرفت و بینی‌ام را برید. پس از آن فرار کرد، اما من مطمئنم که او از فاریاب بیرون نرفته است. او باید گرفتار شود. او اصلاً مسلمان نیست.»
فرمانده پولیس فاریاب، سیدآقا اندرابی، در آن زمان گفته بود که شوهر ریزه‌گل بعد از انجام این خشونت در منطقه‌یی رفته است که زیر کنترل طالبان است و عملیات جست‌وجو برای بازداشت وی ادامه دارد.
همراه با خشونتی که بر ریزه‌گل رفته است، مقام‌های رسمی به رسانه‌ها گفته بودند90 واقعه‌ی خشونت دیگر در برابر زنان در ولایت فاریاب ثبت شده است که از این میان 11 مورد آن قتل و خودکشی است.
در واکنش به بریده شدن بینی ریزه‌گل کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته بود این یک عمل «غیر اسلامی، غیرقانونی و وحشیانه» است و حاکمیت قانون را به چالش می‌کشد. این نهاد از دولت خواسته بود که در این قضیه، با تطبیق قانون عدالت را تامین کند.
در همین حال سفیر ترکیه در کابل، آلسید اکین، گفته است که برای پدر ریزه‌گل در سفارت ترکیه مقیم کابل، زمینه کار مناسب را فراهم می‌کند تا بتواند از این طریق فامیلش را مورد حمایت قرار بدهد.