رییس‌جمهور: افغانستان مملکت دیکتاتوری و خودسری نیست

اطلاعات روز: درحالی که اختلافات میان رییس‌جمهور و رییس اجراییه تشدید یافته و آقای عبدالله، رییس‌جمهور غنی را متهم به تک‌روی می‌کند، رییس‌جمهور غنی اما به متحد ماندن رهبران سیاسی تاکید نموده و می‌گوید افغانستان کشور خودسری و دیکتاتوری نیست.
آقای غنی که در نشست افتتاحیه‌ی پارلمان نمادین جوانان افغانستان به روز یک‌شنبه در مقر مجلس سنا صحبت می‌کرد، گفت: «تعادل قوا در ایجاد اجماع سیاسی و نمایندگی است. چون عدالت اجتماعی در خواست این را می‌کند ما یکدیگر را درک کنیم. بحث ما نمایندگی از اختلاف نه بلکه علاقه‌مندی و تعهد ما به وحدت ملی است.»
آقای غنی خطاب به جوانان گفت: «شما آمده‌اید که ملت را در خانه‌ی ملت تمثیل کنید. این نشان‌دهنده‌ی یک درک و فکر عمیق است. افغانستان مملکت دیکتاتوری و مملکت خودسری نیست.»
آقای غنی در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که به روز پنج‌شنبه عبدالله عبدالله رییس اجراییه، در نشستی در کاخ سپیدار آقای غنی را متهم به تک‌روی کرده و گفت او حتا در کابینه به وزیران اجازه‌ی صحبت کردن هم نمی‌دهد. آقای عبدالله همچنان گفت که توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت از سوی آقای غنی نادیده گرفته می‌شود و او تمایل به اجرایی شدن آن ندارد.
براساس توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی، قدرت میان رییس‌جمهور و رییس اجراییه به‌صورت 50-50 تقسیم شده است. آقای عبدالله هم در سخنانش گفت «باید تصامیم را با مشورت بگیریم. با تصمیم بدون مشورت تمام حکومت وحدت ملی زیر سوال می‌رود، مردم همین توقع را از ما دارند. اگر موافقت‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی به‌معنای وتوی امر رییس‌جمهوری نیست به معنای خودسری هم نیست.»
رییس‌جمهور غنی اما در سخنان روز یک‌شنبه خود گفت: «مردم‌سالاری این نیست که همه چیز از یک تن باشد، مردم‌سالاری قبول مساوات تمام مردم افغانستان است.»
آقای غنی افزود که رهبران و بزرگان کشور مانند کاغذپران می‌باشند، تار آن به دست مردم است، هرگاه مردم بخواهند آن‌ها را بلند می‌کنند و هرگاه نخواهند بر زمین می‌زنند.

«خصوصیات یک رییس‌جمهور خوب»
رییس اجراییه در ادامه‌ی انتقاداتش از رییس‌جمهور در هفته‌ی گذشته، گفت سه ماه شده است که رییس‌جمهور با وی ملاقات نمی‌کند و نزدیکانش می‌گویند او حوصله‌ی بحث با شما را ندارد. آقای عبدالله تلویحا گفت کسی که حوصله‌ی بحث را ندارد لیاقت ریاست‌جموری را هم ندارد.
رییس‌جمهور غنی اما می‌گوید صبر، حوصله و تحلیل از خصوصیات خوب یک رییس‌جمهور است و رییس‌جمهور زمانی که به کرسی ریاست‌جمهوری تکیه می‌زند، باید از احساسات شخصی بیرون شود.
او گفت خصوصیات یک رهبر خوب در دستارنامه، بازنامه و صواب‌نامه‌ی خوشحال‌خان ختک بیان شده است، رهبری در عکس‌العمل نمی‌شود، رهبر باید ماحول خود را تغییر دهد.
قرار بود به روز شنبه، 23 اسد، هر دو رهبر باهم ملاقات داشته باشند اما این ملاقات به‌دلایلی که هنوز روشن نیست صورت نگرفت. در عوض آقای عبدالله در طی چند روز دیدارهایش افزایش یافته و با شماری از مقام‌های بلندپایه‌ی کشورهای خارجی و رهبران سیاسی افغانستان دیدار کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *