فعالان جامعه‌ی مدنی: حکومت و گروه‌های سیاسی در امور کاری کمیته‌ی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله نکنند

اطلاعات روز: شماری از فعالان جامعه‌ی مدنی زیر نام گروه کاری مشترک با برگزاری یک نشست خبری در کابل خواهان عدم مداخله‌ی حکومت و گروه‌های سیاسی در امور کاری کمیته‌ی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی شدند.
این گروه از آغاز به کار کمیته‌ی گزینش استقال کرده و به روز دوشنبه در نشستی اعلام کردد که حکومت و گروه‌های سیاسی به استقلالیت این روند احترام بگذارند.
خلیل رؤوفی، از اعضای گروه کاری مشترک جامعه‌ی مدنی که اعلامیه‌ی این گروه را می‌خواند، گفت: «فعالان جامعه‌ی مدنی آغاز کار کمیته‌ی گزینش را به فال نیک گرفته و توقع دارند که حکومت و گروه‌های سیاسی از نفوذ و دخالت در کارهای این کمیته بپرهیزند و به استقلالیت آن احترام بگذارند.»
او همچنان گفت که گروه کاری مشترک جامعه‌ی مدنی از نمایندگان جامعه‌ی مدنی در کمیته‌ی گزینش کتباً تعهد گرفته تا مطابق اصول و معیارهای پذیرفته شده و براساس قانون اساسی در گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی عمل کرده و تمام ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشری را مدنظر داشته باشند.
او گفت افرادی که برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی درخواست می‌دهند، اعضای کمیته‌ی گزینش مکلف‌اند که تمام جوانب و گذشته‌ی فرد را بررسی کرده و در صورتی که شخص درخواست‌کننده سابقه‌ی نیک، ‌تحصیلات عالی و به گروه‌ها و احزاب سیاسی وابسته نباشد آن شخص را برگزیند.
گروه کاری مشترک جامعه‌ی مدنی می‌گوید انتخاب افراد براساس معیارهای مشخص و با استفاده از روش نمره‌دهی باید صورت گیرد تا کیفیت افراد انتخاب شده بالا برود.
در اعلامیه‌ی این گروه از کمیته‌ی گزینش خواسته شده است: «رعایت برابری جنسیتی و دادن فرصت برابر به زنان و مردان را به‌عنوان یکی از ارزش‌های حقوق بشری در نظر گرفته و در انتخاب نماینده‌ها نباید این اصل را فراموش کنند.»
کمیته‌ی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی هفته‌ی گذشته به کارش آغاز کرد. این کمیته براساس قانون جدید انتخابات افغانستان تشکیل شده و دارای پنج عضو است. این کمیته از میان افرادی که برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی ثبت نام می‌کنند فهرستی از واجدان شرایط را به ریاست‌جمهوری پیشنهاد می‌کند و سپس رییس‌جمهور از میان این فهرست، هفت تن را به‌عنوان کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن دیگر را به‌حیث کمیشنر در کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *