رخشان بنی‌اعتماد کارگردان و مهناز افشار بازیگر سینما به‌عنوان مهمانان ویژه و فاطمه متعمد آریا عضو هیأت داوران چهارمین جشنواره بین‌المللی زنان، از کشور ایران نیز در این جشنواره حضور دارند

«چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان-هرات» در کابل افتتاح شد

اطلاعات روز: «چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان-هرات» شام روز چهارشنبه، 28 میزان، با حضور فیلم‌سازان ایرانی، هندی، امریکایی و ایتالیایی در باغ بابر کابل افتتاح شد.
این جشنواره از سوی بنیاد آرمان‌شهر و موسسه خانه فیلم رویا برای چهار روز برگزار شده است که در آن بیش از 200 فیلم داخلی و خارجی با تمرکز بر مسأله زنان شرکت کرده‌اند و 60 فیلم برتر برای رقابت در این جشنواره انتخاب شده است.
قرار است منتخب این فیلم‌ها در روزهای برگزاری جشنواره با حضور فیلم‌سازان، بازیگران، فعالان حقوق زن، داوران داخلی و خارجی و مخاطبان سینما به نمایش گذاشته شود. همچنان در روزهای برگزاری این جشنواره، میز گفت‌وگو، «بحث پیرامون حقوق زنان»، با حضور فعالین ملی و بین‌المللی حقوق زن برگزار می‌شود.
رخشان بنی‌اعتماد کارگردان و مهناز افشار بازیگر سینما به‌عنوان مهمانان ویژه و فاطمه متعمد آریا عضو هیأت داوران چهارمین جشنواره بین‌المللی زنان، از کشور ایران نیز در این جشنواره حضور دارند.

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان و مهناز افشار بازیگر سینما به‌عنوان مهمانان ویژه و فاطمه متعمد آریا عضو هیأت داوران چهارمین جشنواره بین‌المللی زنان، از کشور ایران نیز در این جشنواره حضور دارند

داوران چهارمین جشنواره بین‌المللی زنان-هرات از کشورهای هند، ایرلند، امریکا، ایران و افغانستان هستند و منتخب فیلم‌های این جشنواره از کشورهای افغانستان، هند، میانمار، ترکیه، فرانسه، مصر، ایتالیا، بریتانیا، بلژیک، ایران، روسیه، امریکا، لبنان، ویتنام، چین، بنگلادش، قراقستان، آلمان، پرتگال و کره جنوبی به رقابت خواهند پرداخت.
گیسو جهان‌گیری، موسس بنیاد آرمان‌شهر و از رؤسای این جشنواره به اطلاعات روز گفت هدف از برگزاری این جشنواره از یک سو ایجاد فضایی در قلب آسیا برای این‌که اهل هنر و اهل فرهنگ و فیلم‌سازانی که در رابطه به سوژه زنان فیلم می‌سازند گردهم بیایند، می‌باشد و از سوی دیگر تلاشی است ایجاد یک فضای گفت‌وگو بین اهل هنر و جلب توجه افکار عمومی به مسایل خاص زنان.
او گفت: «این جشنواره بین‌المللی که امروز برگزار می‌شود، نشانه‌یی این است که زنان آگاهی در افغانستان هستند که درها را باز گذاشته‌اند برای در واقع یک تبادل گفت‌وگوی منطقه‌یی.»
رویا سادات، از بنیان‌گذاران این جشنواره در نشست خبری گفت که این جشنواره با سال‌های قبل تفاوت‌های زیادی دارد. به گفته‌ی او امسال از لحاظ محتوا فیلم‌های خوب و با کیفیت در جشنواره حضور دارد و استقبال خوب مردم از جشنواره و فیلم‌ها و حضور فیلم‌سازان بسیار خوب که کارنامه‌های درخشان در عرصه سینما دارند، از دیگر تفاوت‌های جشنواره‌ی امسال است.

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان-هرات اما در کابل؟
جشنواره بین‌المللی فیلم زنان-هرات در سال 1391 راه‌اندازی و سه دور گذشته در شهر هرات برگزار شد. این اولین جشنواره فیلم زنان در منطقه است که در سه دور گذشته توانسته میزبان حدود 1000 فیلم از کشورهای مختلف جهان باشد. چهارمین دور این جشنواره در کابل دایر شده است.
رویا سادات در نشست خبری گفت چالش‌های امنیتی و مشکلات موجود در سال گذشته در هرات سبب شده تا این جشنواره امسال در کابل برگزار شود.

قدم گذاشتن سینماگران روی فرش «سیاه»
رسم معمول این است که سینماگران در جشنواره‌ها روی فرش سرخ قدم می‌گذارند. اما در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان-هرات، سینماگران روی فرش سیاه قدم گذاشتند.
رویا سادات در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: «برای اعتراض به همه‌ی بی‌عدالتی‌ها امروز اولین بار در جهان سینماگران پا روی فرش سیاه گذاشتند.»

img_20161019_165509
این جشنواره تا روز شنبه ادامه دارد و قرار است علاوه بر تقدیر از فیلم‌ها، کارگردانان و عوامل فیلم‌هایی که از سوی هیأت داوران برگزیده می‌شوند، یک تندیس ویژه برای منتخب مردمی در زمینه فعال حقوق زنان نیز اهدا شود.