چرا روسیه ناگهان به افغانستان علاقمند شد؟

مسعود سیف الله/دویچه ویله ترجمه: حمید مهدوی

افزایش دخالت روسیه در افغانستان بسیاری از ناظران را شگفت‌زده ساخته است. در این کشور جنگ‌زده، روسیه می‌خواهد به چه چیزی دست یابد؟ پس از سوریه، آیا ستیز و کشاکش دیگری در یک میدان مختلف بازی می‌شود؟ روسیه اخیرا دخالت‌اش در افغانستان را بیشتر ساخته است. برای بسیاری از کارشناسان، این تعجب‌آور است چرا که مسکو در طول سال‌ها ظاهرا از جنگ افغانستان خودش را دور نگهداشته است. در حقیقت، روسیه حتا از تهاجم ایالات متحده در افغانستان در سال 2001 و درپی آن سرنگونی رژیم طالبان حمایت کرد. در آن زمان، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان به‌درستی گفت که افغانستان احتمالا تنها جایی است که در آن منافع مسکو و واشنگتن تصادم نکرد.
اما شرایط جدید جیوپولیتیکی در منطقه در حال ظهور است و به نظر می‌رسد که روسیه تصمیم گرفته است در این جنگ طولانی که این کشور آسیای مرکزی را خرد و متلاشی می‌سازد «بی‌طرف» نماند. نشست سه‌جانبه‌ی اخیر در مسکو که چین، پاکستان و روسیه را شامل بود تا در مورد امنیت افغانستان بحث کنند صرف تنها یک نمونه علاقمندی فزاینده‌ی روسیه است. روسیه نخست در سال 2007 با رهبران طالبان تماس برقرار کرد تا مسأله‌ی قاچاق مواد مخدر از طریق کشورهای آسیای مرکزی را که با افغانستان مرز مشترک دارند، به بحث بگیرد. اکنون گزارش‌هایی وجود دارند که مسکو دوباره با طالبان تماس دارد. اما این بار، به گفته‌ی کارشناسان، تماس‌های مسکو-طالبان به گفت‌وگو در مورد قاچاق مواد مخدر محدود نیست. آن‌ها می‌گویند که روس‌ها می‌فهمند سیاست‌های ایالات متحده در افغانستان شکست خورده‌اند و بنابراین می‌خواهند مداخله کنند. میکایل کوگلمن، کارشناس در مرکز جهانی وودرو ویلسن برای محققان د ر واشنگتن به دویچه ویله گفت: «روسیه شاید چند دهه قبل از افغانستان وادار به فرار شده باشد، اما اکنون به نظر می‌رسد مشتاق ورود قوی دوباره به صحنه است».

متوقف ساختن دولت اسلامی
روسیه هراس دارد که افغانستان، پس از عراق و سوریه، به پناهگاه امن دیگری برای گروه ستیزه‌جوی «دولت اسلامی» تبدیل شود. کارشناسان می‌گویند مسکو می‌خواهد مطمئن شود این اتفاق در مجاورت نزدیک آسیای مرکزی نخواهد افتاد. احمد سعیدی، دیپلمات پیشینِ افغانستان به دویچه ویله گفت: «ویلادیمر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، حضور دولت اسلامی در افغانستان را تهدید بزرگی برای منافع کشور می‌داند».
سعیدی می‌گوید که ترس دوجانبه از داعش، طالبان و روس‌ها را نزدیک‌تر ساخته است. جنگجویان طالبان و جهادی‌های دولت اسلامی در دو سال گذشته در سراسر کشور به‌صورت پراکنده درگیر بوده‌اند. هردو گروه به‌دنبال تسلط بر این کشوراند. اما کوگلمن به این نظر است که روسیه با رو آوردن به طالبان، یک خطر را قبول می‌کند. کوگلمن گفت: «روسیه یک بازیگر غیردولتی را تقویت می‌کند که رقیب نیرومند دولت اسلامی است، گروه تروریستی‌یی که روسیه را بسیار زیاد نگران می‌سازد».
با این‌حال، این کارشناس، تاکید می‌کند که نباید در مورد نیروی بالقوه‌ی دولت اسلامی در افغانستان و نه تمایل روسیه به قبول این‌همه ریسک برای جلوگیری از قوی‌تر شدنِ این گروه بنیادگرا در این کشور اغراق شود.

باتلاق جیوپولیتیکی
نقش فعال روسیه در افغانستان اوضاع جیوپولیتیکی منطقه را پیچیده‌تر خواهد ساخت. هرچند دیپلمات‌های روسیه تاکید کرده‌اند که تماس‌های آن‌ها باطالبان به گفت‌وگوهای صلح وابسته است، مقام‌های غربی ادعا می‌کنند که روابط روسیه-طالبان از آن فراتر می‌رود. چند روز قبل، وال استریت ژورنال از مقام‌های افغان و غربی نقل‌قول کرد که روسیه تلاش می‌کرد از توافق صلح میان حکومت افغانستان و گلبدین حکمت‌یار، جنگ‌سالار پیشین که از طالبان فاصله گرفته و با حکومت افغانستان توافق صلح امضا کرده است، جلوگیری کند. وال استریت ژورنال گفت که کابل می‌خواهد نام حکمت‌یار را از فهرست سیاه سازمان ملل متحد حذف کند، اما دیپلمات‌های روسی مانع این اقدام می‌شوند. کارشناسان می‌گویند که روسیه هم‌چنین می‌خواهد از طالبان به هدف افزایش فشار بر واشنتگن استفاده کند.
کوگلمن گفت: «بازی «دشمنِ دشمن من، دوست من است» می‌تواند به اجرا درآید» و تاکید کرد که تعیین هدف واقعی روسیه از تعامل با طالبان بسیار دشوار است. سعیدی، دیپلمات پیشین افغان، باور دارد که پس از اوکراین و سوریه، ستیز و کشاکش دیگری بین ایالات متحده و روسیه در افغانستان باز می‌شود و به‌باور کارشناسان برای کشوری که شدیدا به صلح و ثبات نیاز دارد، فال خوبی نیست.

دیدگاه‌های شما
  1. بنظر من تنها راه حل همه ی این موضوعات اتحاد و بازگشت دوباره افغانستان به سرزمین مادری یعنی ایران هستش (من شهروند ایران هستم)

  2. امریکا می پزیرد که در افانستان شکست خو رده اما امریکا میخواهد که در افغانستان بدیل را پیدا کند که دستان روسیه.چین.ایران از افغانستان دور باشد بدیل خوب ان اغا حکمتیاراست امریکا میخواهد که حکمتیار از لیست سیاه بیرون باشد اما روسیه برعکس امریکا میگوید که بعضی اعضای طالبان ازلیست سیاه بیرون شود که تاهنوز کش مکش انها دوام دارد

  3. روسیه بعد از جنگ جهانی دوم که به عنوان یک ابرقدرت مطرح گردید، با امریکا به عنوان ابر قدرت دیگر رقیب بود . و سالها این رقابت در قالب جنگ سرد ادامه داشت و افغانستان به عنوان کشور حایل بین دو ابر قدرت بود، ولی وقتی اتحاد جماهیر شوری در افغانستان از طریق کودتای بدست گرفتن داود خان نفوذ کرد. و حکومت داود خان را با کودتا طرفداران خویش نابود کرد و بعد دید که حکومت افغانستان از او پیروی نمی کند وارد حمله و تجاوز نظامی گردید. ان وقت با جنگ و جهاد مردم افغانستان مواجهه گردید ان زمان رقیب اتحاد جماهیر شوروی در حمایت از مجهادین از طریق پاکستان دست به کمک گردیدو به صورت غیر مستقیم در مقابل اتحاد جماهیر شوروی موضع گرفت؛ تا مجاهدین پیروز گردید و نیروهای ارتش سرخ شوروی از افغانستان باشرمندگی و شکست خارج شد. انوقت امریکا دست از افغانستان بر داشت و اتحاد جماهیر شوروی هم متلاشی شد، و متسفانه مجاهدین هم نتوانیستند یک حکومت فراگیر تشکیل دهند و کشور صحنه جنگ دیگر بین مجهادین گردید وطالبان امد با حکومت شان زهر چشم از مردم گرفت؛ تا مسئله 11 سپتامبر پیش امد امریکا احساس ناامنی از ناحیه گروه تروریستی کرد و در افغانستان با گرفتن ارای کشور های قدرتمند از جمله روسیه حمله کرد و روسیه هم موافق بود ولی باگذشت زمان روسیه کم کم خویش را تقویت کرد و متوجه شد که امریکا در افغانستان با پیمان استراتژیک با کابل ماندنی شد واحساس خطر منافع و موقعیت استراتژیک کرد لذا وارد صحنه شد و سیاست جدید در قبال افغانستان اتخاد کرد تا از این بازی در افغانستان محروم و دور نماند از این رو به هر نحوی ممکن سیاست دخالت و مداخله جویی را در پیش گرفت و منافع ملی خویش را در ان دید و یک سیاست جدید در قبال افغانستان اتخاد کرد؛ چون می داند با ماندن امریکا در افغانستان کشور های اسیای میانه و هند و چین از ناحیه امریکا در حال تهدید واقع می گردد.
    این سیاست جدید مداخله جویانه روسیه همیشه در تقابل با امریکا بوده و است زیرا وقتی امریکا خیلی از موقعیت های استراتژی روسیه را تهدید می کند و روسیه ناگزیر است یک سیاست اتخاذ کند که حالت تقابلی و ضدیت را داشته باشد و موقعیت و منافعش حفظ کردد و اغانستان با باموقعیت زوئوپولتیک دارد هیچگا مورد فراموشی قرار نمی گیرد از این خاطر است که این کشور معرکه و صحنه جنگ و در گیری قدرت های بزرگ قرار گرفته است.

  4. اين يك حقيقت إنكار ناپزير است كه غرب و روسيه همراه با برادر بزرگ خود جناب امريكا در أفغانستان يك جاي پا ميخواهند كه نيك بختانه اين. زمينه براي أمريكا و غرب مساعد شد روسيه محروم مانده است چون روسيه از سه جهت أفغانستان كشور هاي دوست خود را دارد و حضور أمريكا را كمي رقابت آميز ميداند بناً بخاطر همين حالت پيش آمده ميخواهد به أمريكا و ديگر نشان بدهد كه هر آن منافع را كه تو از أفغانستان ميخواهي ما هم شريك هستيم در حقيقت ميدان معركه سه قدرت بزرگ است أفغانستان خداوند توفيق عمل نصيب بگرداند

  5. بدون شک کشور ما درین روزها دربحبوحه یک نابسامانی مبهم درگیر بوده وبا گذشت هر روز این وضع پیچیده تر و ابعاد بیشتر ی را به خود می گیرد.
    هیجگونه پیش بینی دقیق با توجه به وضع حاکم ونیز هیچ گونه اعتمادی به حکومت به منظور چگونگی برخورد موثر با این موضوع وجود ندارد.
    بازی جدید درحال شکل گیری گواهی از یک آینده وتاریخ وحشتناکی برای شهروندان افغان خبر می دهد. وحشت که خطرناکتر وبه مراتب پیچیده تر از اوکراین وسوریه خواهد بود ، به هرصورت زمان همه چیز را واضیح خواهد کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *