زهره، ارکستر دختران افغان جایزه‌ی فری‌میوز 2017 را از آن خود کرد

اطلاعات روز: زهره اولین و تنها ارکستر دختران در افغانستان جایزه فری‌میوز 2017 را از آن خود کرد.
گروه موسیقی دختران افغانستان که زهره ارکستر این گروه به عهده دارد، اخیراً نوای پایانی مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس را نواخت.
سازمان جهانی «فری میوز»، در جهت اشاعه و حفظ حق آزادی بیان برای موسیقی‌دانان و آهنگسازان در جهان فعالیت می‌کند و جایزه سال 2017 خود را به زهره داده است.
در گروه موسیقی زهره، ۳۵ دختر ۱۳ تا ۲۰ ساله شامل است. این گروه پرده‌ی پایانی مجمع جهانی اقتصاد را با اجرای تلفیقی موسیقی شرق و غرب و با تأکید بر مقابله با سنت‌‌ها و تهدیدهای مرگ‌بار در افغانستان سرود.
سایت فری‌میوز نوشته است آن‌ها (زهره و گروه ‌نوازندگانی که او آن‌ها را رهبری می‌کند) شاگردان انستیتیوت ملی موسیقی اند و این‌ها اولین زنان در فامیل، جامعه و در افغانستان اند که در سی سال اخیر در پی یاد گرفتن موسیقی‌اند.
جامعه‌ی موسیقی افغانستان در دهه‌های اخیر قرن بیستم به دلیل جنگ، تبعید و تحریم موسیقی‌دانان و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی طالبان مبنی بر تحریم کلی موسیقی، رنج بسیاری دیده است. علاوه بر این، سیاست‌های افراطی طالبان در برخورد با حقوق زنان لطمه‌ی بزرگی به آموزش، اشتغال و حقوق اجتماعی زنان و دختران افغان وارده کرده است.
دکتر احمد سرمست اولین افغان است که در عرصه‌ی موسیقی مدرک دکترا گرفته. او با توجه به وضعیت بحرانی موسیقی، موسیقی‌دانان، علم موسیقی و زنان در کشور، پروژه‌ی پیشگامانه‌یی احیا و رشد علم موسیقی را در افغانستان با تأسیس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در سال 2010 آغاز کرد.
یکی از تعهدات اولیه‌ی انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، توانمندکردن دختران در عرصه‌ی موسیقی است. حالا از میان 200 شاگرد این انستیتیوت، 65 نفر آن دختر اند که از 14 تا 20 سال سن دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *