امرالله صالح

معاون اول ریاست‌جمهوری طالبان را مسئول بمب‌گذاری در مسجد وزیر محمداکبر خان دانست

اطلاعات روز: امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری کشور، گروه طالبان را مسئول بمب‌گذاری مسجد وزیر محمداکبر خان در کابل دانسته و گفته است که این گروه نمی‌تواند «با نوشتن دو جمله خود را از این جنایت و ترور برائت» دهد.

آقای صالح صبح امروز (چهارشنبه، 14 جوزا) در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است: «طالب مخترع و آغازگر عمل زشت انفجار در مسجد، قتل عام علمای دین که بیرون از پاکستان درس خوانده‌اند ، انتحار علیه شخصیت‌های قومی، سیاسی و علمی در کشوراند.»

او نوشته است که فرض محال است که طالبان در این بمب‌گذاری دست نداشته باشند. او همچنان تأکید کرده است که طالبان ترویج‌دهنده‌ی «روش خوارج» در کشور هستند. به نظر می‌رسد منظور او از خوارج، اشاره بر یاران امام علی، خلیفه‌ی چهارم اسلام باشد که علیه او شورش کردند.

به گفته‌ی امرالله صالح، تفاوت فکری و تفاوت در روش‌های عملیاتی میان طالبان و داعش «اصلا قابل دید نیست» و در واقع هر دو یکی است. او در ادامه نوشته است: «وظیفه‌ی ماست که جنایت‌کار را پیدا کنیم که خواهیم کرد، چنانچه هزاران تن آنها را در عقب میله‌های عدالت انداخته‌ایم.»

آقای صالح در این یادداشت فیس‌بوکی همچنان گفته است که دشمن را می‌شناسند، هرچند که دشمن در تلاش است تا تذکره‌ی سیاسی‌اش را «گاه و ناگاه جعل» کنند. او توصیه کرده که همه هوشیار باشند و در دام «دسیسه‌ها و فریب‌های دشمن» قرار نگیرند.

صالح از مردم نیز خواسته است که با نیروهای امنیتی، دفاعی و استخباراتی کشور همکاری کنند تا روزی کشور را از چنگال شیطانی و خون‌آلود تروریستان» بیرون کنند.

حوالی ساعت 7:25 دقیقه‌ی شام روز گذشته (سه‌شنبه، 13 جوزا) مواد انفجاری از قبل جاسازی شده در محوطه‌ی مسجد وزیر محمداکبر خان در مرکز شهر کابل منفجر شد. در این رویداد دو نفر به‌شمول مولوی ایاز نیازی، ملا امام این مسجد کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

با آن‌که معاون اول ریاست‌جمهوری کشور، طالبان را مسئول این بمب‌گذاری دانسته است، اما ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه وقوع این رویداد و کشته‌شدن ایاز نیازی را محکوم کرده و آن‌را «جنایت بزرگ» دانسته است.

وقوع این رویداد و کشته‌شدن ایاز نیازی با واکنش‌های گسترده مواجه شده است. ارگ ریاست‌جمهوری، حمله بر مسجد وزیر محمداکبر خان را محکوم کرده و آن‌را «وحشیانه و غیرانسانی» خوانده است.

رییس‌جمهور اشرف غنی به تازگی هیأتی را به ریاست عبدالحکیم منیب، سرپرست وزارت حج و اوقاف تعیین کرده است که چگونگی وقوع رویداد را به‌گونه‌ی دقیق و همه‌جانبه بررسی کند.

نمایندگان باصلاحیت شورای سراسری علمای افغانستان، دادستانی کل، دفتر شورای امنیت ملی، وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی در این هیأت عضویت دارند.

از سوی هم، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، نماینده‌ی غیرنظامی ناتو در افغانستان و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی کشور نیز وقوع این حمله را محکوم کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. امنیت ملی ما باید به پا بایستد ، و بیک ارگان استخباراتی هوشیار مبدل شود ، لانه های تروریستان را در خاک پاکستان مورد هدف قرار دهد ، در داخل تروریستان نفوذ کنند ، در بدل خون داکتر ایازی و مولوی ریحان ، چندین مرکز تروریستی را در کویته و یا پیشاور منهدم کند ،
    وجوه مالی آنرا از معاشات بلند اعضای پارلمان و مامورین بلند رتبه و سفرا تآمین کنند ، اگر عالی جنابان ، اراکین دولتی وطن شانرا را دوست دارند ، به معاش کم قناعت کنند و بنیه مالی جنگجویان مخفی را تقویه کنند .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *