گزارشگران بدون مرز: خبرنگاران مبتلا به کرونا در افغانستان به امکانات مالی و درمانی دسترسی ندارند

اطلاعات روز: سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات مالی و درمانی از درمان مناسب محروم اند.

در گزارش این سازمان که دیروز (پنج‌شنبه، 15 جوزا) تحت نام «حرفه‌کاران رسانه‌ها چه با حمله‌ها و انفجارها و چه با ویروس کرونا بر فهرست مرگ افزوده می‌شوند» منتشر شده، آمده است که خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها در افغانستان هم‌اکنون با شیوع ویروس کرونا، در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند.

این سازمان تأکید کرده است: «شرایط برای انجام وظیفه‌ی‌شان (خبرنگاران) بیش از پیش خطرناک شده است. پذیرفتنی نیست که حرفه‌کاران رسانه‌ها چه با حمله و انفجار و چه با ویروس کرونا بر فهرست مرگ افزوده شوند.»

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز به نقل از گفته‌های یکی از بیماران رسانه‌ای در کابل گفته شده است: «تا امروز از هیچ نهادی کمک دریافت نکرده‌ایم. نه از دولت و نه از رسانه‌ها و نه از نهادهای حمایت از خبرنگاران. بخش کلانی از کمک‌های دولتی با ناکارآمدی و فساد ضایع می‌شوند. رسانه‌ها امکان زیادی ندارند، حتا برخی از آن‌ها توانایی پرداخت حقوق ما را هم ندارند. نهادهای حامی خبرنگاران نیز می‌گویند بودجه ندارند.»

این خبرنگار گفته است که سه روز پی‌هم برای گرفتن آزمایش و یا دریافت ادویه به شفاخانه رفته، اما امکان دادن آزمایش و اخذ دارو را نیافته است.

با این حال این نهاد از حکومت افغانستان، رسانه‌ها و نهادهای حامی خبرنگاران خواسته است که باید تلاش‌های‌شان را برای حفاظت از روزنامه‌نگاران انجام دهند.

براساس سازمان گزارشگران بدون مرز، از زمان شیوع کرونا در تاریخ هشت حمل تاکنون، 70 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان 50 نفر آنان در کابل به‌سر می‌برند.

این سازمان تأکید کرده است که افغانستان با داشتن این رقم مبتلایان خبرنگار به ویروس کرونا، بیشترین مبتلایان خبرنگاران به این ویروس را در جهان دارد.

از این میان به نقل از یافته‌های گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، دو نفر جان باخته‌اند. جان‌باختگان شامل نصیراحمد ساپی، خبرنگار تلویزیون ملی در ننگرهار و سلیمان یوسفی، راننده‌ی شبکه‌ی تلویزیونی خصوصی «آریانا نیوز» می‌باشند.

همچنان گفتنی است که تاکنون رقم مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به 18 هزار و 969 نفر رسیده‌اند. از این میان 309 نفر آنان جان باخته و یک‌هزار و 763 نفر آنان نیز بهبود یافته‌اند.