طالبان: پس از آزادی پنج‌هزار زندانی خود آماده‌ی مذاکره با دولت افغانستان می‌شویم

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که پس از آزادی پنج‌هزار زندانی این گروه توسط دولت افغانستان، برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده می‌شود.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شام امروز (پنج‌شنبه، 22 جوزا) در رشته‌تویتی گفته است: «وقتی که روند رهایی پنج‌هزار زندانی امارت اسلامی براساس فهرست تکمیل شود، طالبان در ظرف یک هفته برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی می‌گیرند.»

او روند رهایی زنداینان را گام مثبت خوانده، افزوده است که براساس توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، باید پنج‌هزار زندانی طالبان آزاد شود تا زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شود.

سهیل شاهین تأکید کرده است که طالبان به روند رهایی زندانیان نیروهای دولتی متعهد می‌باشند.

تاکنون این گروه 481 زندانی نیروهای دولتی را آزاد کرده‌اند.

اما جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی دو روز پیش (سه‌شنبه، 20 جوزا) گفت که طالبان تاکنون تنها 277 نیروی امنیتی و دفاعی را آزاد کرده‌اند.

با این حال، جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امروز در یک نشست خبری از این گروه خواست که تمامی زندانیان نظامی و غیرنظامی را آزاد کنند.

در مقابل دولت افغانستان نیز سه‌هزار زندانی این گروه را از زندان‌های کشور آزاد کرده‌اند.

رهایی زندانیان یکی از موضوعات مطرح در توافق‌نامه‌ی دوحه بود. براساس این توافق‌نامه، قرار بود که پنج هزار زندانی طالبان در ازای یک هزار زندانی دولت افغانستان از زندان‌های دوطرف رها شوند و پس از آن، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

طالبان درحالی اعلام کرده‌اند که پس از رهایی زندانیانش حاضر به مذاکره با دولت افغانستان می‌شوند که دولت افغانستان اخیرا برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی اعلام آمادگی کرده است.

جاوید فیصل در کنفرانس خبری دو روز پیش خود گفت که تمام آمادگی برای آغاز این مذاکرات گرفته شده و طالبان نیز در این مورد باید اقداماتی روی‌دست گیرد.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، مطلق بن ماجد القحطانی، نماینده‌ی ویژه‌ی وزیر خارجه‌ی قطر در حل منازعات، قمرجاوید بجواه، رییس ستاد ارتش پاکستان اخیرا به کابل آمده و در مورد آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با رییس‌جمهور غنی و سایر مقام‌ها و چهره‌های سیاسی صحبت کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *