خودسوزی پسر مایل هروی در ایران: «مقام‌های ایرانی تهدید کرده‌اند که برای پدرم دادخواهی نکنم»

اطلاعات روز: شهاب مایل هروی، فرزند نجیب مایل هروی، نویسنده و پژوهشگر سرشناس افغانستان مقیم ایران در ماه ثور سال جاری دست به خودسوزی زده است.

شهاب به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در مقابل نمایندگی وزارت خارجه ایران در شهر مشهد به‌خاطر مشکل در سند اقامت ده‌ساله پدرش با بنزین خودش را آتش زده است.

او همچنان می‌گوید که در حدود یک ماه در یکی از شفاخانه‌های ایران بستری بوده است و دولت ایران باید در راستای حمایت از پدرش اقدام کند.

به گفته‌ی شهاب، مشکل در سند اقامت ده‌ساله پدرش در ایران وجود دارد و او نمی‌تواند با این سند اقامت به کشورهای خارجی سفر کند.

شهاب مایل گفت: «۵۸ درصد وجود من سوخته است. سه روز می‌شود که از بیمارستان/شفاخانه به خانه آمده‌ام. مقام‌های ایرانی من را تهدید کرده‌اند که در مورد پدر خود دادخواهی نکنم.»

نجیب مایل هروی در سال ۱۳۲۹ در هرات متولد شده است. او از سال ۱۳۵۰ خورشیدی تاکنون در ایران زندگی می‌کند و تاکنون ده‌ها کتاب و صدها مقاله در مورد عرفان و ادبیات فارسی نوشته است.

بستگان آقای هروی می‌گویند که بارها چانس اقامت برای مایل هروی در کشورهای امریکایی و اروپایی مساعد شده، اما وی ترجیح داده است که در ایران بود‌وباش کند.

آقای هروی همسر ایرانی و دو فرزند دارد و از چندی پیش با مشکل اقامت در ایران روبه‌رو شده است.

ایران همواره به برخورد نادرست با مهاجرین افغان متهم شده است. در این اواخر رویدادهای از شلیک نیروهای ایرانی بر موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد و انداختن ده‌ها کارجوی افغان در رودخانه هریرود با موجی از انتقاد شهروندان کشور مواجه شد.

شهروندان کشور در چندین ولایت کشور دست به تجمعات اعتراضی زده و این اقدامات حکومت ایران را محکوم کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *