عثمانی: تا دو ماه دیگر افغانستان در نقطه‌ی اوج کرونا قرار دارد

اطلاعات روز- هرات: احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که افغانستان تا دو ماه آینده در نقطه‌ی اوج شیوع ویروس کرونا قرار دارد و پس از آن شمار مبتلایان به این ویروس کاهش پیدا می‌کند.

آقای عثمانی که امروز (جمعه، 30 جوزا) در یک کنفرانس خبری در شهر هرات صحبت می‌کرد، گفت: «ما نزدیک به قله و یا اوج ویروس کرونا قرار داریم و امکان دارد که در ظرف یک یا دو ماه آینده به این حالت باشیم.»

با این حال او افزود که از تمام امکانات صحی برای مقابله با ویروس کرونا استفاده خواهد شد تا این ویروس شکست داده شود.

سرپرست وزارت صحت عامه همچنان با اشاره به اختصاص کمک 15 میلیون دالری حکومت برای مقابله با آن، گفت که  از این مقدار پول تنها 800 هزار دالر امریکایی باقی مانده است.

او افزود: «از 15 میلیون دالر بودجه حکومت برای کرونا، 12 میلیون دالر برای خریداری یک هزار دستگاه وینتلاتور به مصرف رسیده و در حدود بیش از سه میلیون دالر به ریاست‌های صحت عامه‌ی ولایات ارسال شده است.»

به گفته او، سازمان صحی جهان و یونیسف از بودجه‌ی 100 میلیون دالری بانک جهانی تجهیزات طبی و لوازم لابراتوار ویروس کرونا را تأمین می‌کند. او اما افزود که این مقدار پول به حساب وزارت صحت عامه کشور واریز نمی‌شود.

آقای عثمانی گفت که روند انتقال بسته‌ی کمکی 40 میلیون دالری بانک انکشاف آسیایی برای مقابله با ویروس کرونا تا یک‌ونیم ماه آینده به افغانستان آغاز شود.

طی هفته‌ی جاری فعالیت لابراتوار تشخیص کرونا در هرات به‌دلیل نبود کیت‌های تشخیصیه متوقف بود.

سرپرست وزارت صحت عامه کشور گفت که کیت‌های تشخیص کرونا برای فعال‌سازی مجدد لابراتوار تشخیص کرونا به هرات فرستاده شده است.

او افزود که سازمان داکتران بدون سرحد تا دو هفته دیگر شفاخانه 100 بستر ویژه‌ی کرونا را در هرات تجهیز می‌کند.

در همین حال، داوود هاشمی، معاون والی هرات در این کنفرانس خبری گفت که از تمام نیرو و امکانات موجود برای مراقبت و درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا استفاده خواهد شد.

او افزود که مشکلات در شفاخانه‌های «کووید یک» و «کوید دو»ی هرات برطرف شده است و به‌گونه‌ی جدی از روند خدمات‌رسانی صحی در این شفاخانه‌ها نظارت می‌شود.

اما باشندگان هرات حکومت را به بی‌پروایی در راستای خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا متهم می‌کنند. هرات پس از کابل بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را دارد.

آمار مبتلایان به کووید-19 در هرات به بیش از 4300 تن رسیده است. همچنان در کل کشور رقم مبتلایان ویروس کرونا به 27 هزار و 878 مورد رسیده است. از این میان، 548 نفر جان باخته و هفت‌هزار و 962 نفر نیز بهبود یافته‌اند.