نخست‌وزیر پاکستان اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین القاعده را «شهید» خواند

اطلاعات روز: عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین گروه القاعده را که در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی نیروهای امریکایی در پاکستان کشته شد، «شهید» خوانده است. امریکا اسامه بن‌لادن را عامل حملات مرگبار ۱۱ سپتامبر می‌داند.

عمران خان این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۵ سرطان) در سخنرانی‌اش در پارلمان پاکستان مطرح کرده است.

او رویکرد حکومت‌های قبلی پاکستان برای همکاری با امریکا در راستای مبارزه با دهشت‌افکنی را نکوهش کرده و گفته است که حملات هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی به خواست حکومت‌های قبلی پاکستان صورت می‌گرفت.

نخست‌وزیر پاکستان افزوده است که «عمل‌کرد حکومت‌های پیشین پاکستان برای این کشور مایه‌ی شرم زیاد است. امریکا آمد و در ایبت‌آباد اسامه بن‌لادن را شهید کردند، سپس تمام دنیا به ما بد و رد گفت. متحد ما می‌آید و در کشور ما کسی را می‌کُشد و ما خبر نیستیم».

او همچنان علاوه کرده است که کشورش در جنگ بر علیه دهشت‌افکنی ۷۰ هزار قربانی داده است، اما ایالات متحده‌ی امریکا بار «ناکامی در جنگ افغانستان» را به‌دوش پاکستان می‌اندازد.

در همین حال، عمران خان گفته است که رویکرد حکومت او با ایالات متحده امریکا متفاوت است. به گفته‌ی او، اکنون پاکستان جنگ هیچ کسی را به پیش نمی‌برد و روابط اسلام‌آباد با واشنگتن مبتنی بر اعتماد است.

اظهارات عمران خان در مورد «شهید» خواندن اسامه بن‌لادن با واکنش‌هایی نیز روبه‌رو شده است.

در کنار شماری از چهره‌های فعال سیاسی در پاکستان، مایکل کوگلمن، تحلیل‌گر امریکایی و آگاه مسایل افغانستان و پاکستان نیز در تویتی از «شهید» خواندن اسامه بن لادن توسط نخست‌وزیر پاکستان انتقاد کرده و گفته است که اسامه بن‌لادن در کشتن هزاران نفر دست داشته است.

این همه در حالی است که دو روز پیش وزارت خارجه‌ی امریکا گزارشی را منتشر کرده و گفته است که پاکستان هنوزهم پناه‌گاه امن برای گروه‌های تروریستی است و این گروه‌ها حملاتی از این کشور در افغانستان و هند انجام می‌دهند.

در این گزارش آمده است که پاکستان در برابر فعالیت این گروه‌ها، اقدامات بسنده انجام نداده است. در این گزارش از گروه طالبان، شبکه‌ی حقانی، گروه جیش‌محمد و گروه طیبه به‌عنوان گروه‌هایی یاد شده است که در خاک پاکستان علیه افغانستان و هند فعالیت می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *