تلفات غیرنظامیان

کمیسیون حقوق بشر نیروهای امنیتی را مسئول حمله‌ی مرگبار در ولسوالی «سنگین» هلمند دانست

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که راکت‌پرانی‌های نیروهای امنیتی کشور در پاسخ به حملات جنگ‌جویان گروه طالبان سبب تلفات غیرنظامیان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند شده است.

در اعلامیه‌ای که شام دیروز (شنبه، 14 سرطان) از سوی کمیسیون حقوق بشر به نشر رسیده، به نقل از گفته‌های قربانیان، شاهدان، متنفذان محلی، نهادهای صحی، نهادهای مدنی و اعضای شورای ولایتی هلمند آمده است که سه مرمی «سلاح ثقیله» در این رویداد از سوی نیروهای امنیتی شلیک شده است.

به نقل از اعلامیه، در این رویداد 27 نفر کشته و 35 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر این حمله را نقض حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی خوانده و از حکومت افغانستان خواسته است که آن را با تشکیل یک هیأت بی‌طرف و قابل اعتماد مردم به‌‌صورت همه‌جانبه بررسی کند. این کمیسیون تأکید کرده است که باید عاملان این حمله تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و عدالت برای قربانیان آن به‌گونه‌ی کامل تأمین شود.

در اعلامیه همچنان تأکید شده است که حکومت افغانستان باید اطمینان دهد تا چنین قضایایی دوباره رخ ندهد.

کمیسیون حقوق بشر همچنان از طرف‌های درگیری جنگ خواسته است که قواعد و مقررات حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت کنند و با احترام‌گذاری به حق حیات شهروندان، افراد، مکان‌ها و تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار ندهند.

این کمیسیون از گروه طالبان نیز خواسته است که برای کارکنانش زمینه‌ی تحقیق بیشتر و مشاهده و بررسی محل رویداد را فراهم کند.

روز دوشنبه‌ی گذشته (9 سرطان) در پی حملات راکتی و انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده در بازار کهنه‌ی ولسوالی سنگین هلمند به غیرنظامیان تلفات سنگین وارد شد.

ولسوال سنگین در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز، تلفات این حملات را 25 کشته و 20 زخمی گفته بود، اما در پایان روز دفتر مطبوعاتی والی هلمند در اعلامیه‌ای گفت که دست‌کم 23 غیرنظامی در این رویدادها کشته و 15 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

یک روز پس از این حمله هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که براساس یافته‌های ابتدایی و «بی‌طرف» این نهاد، راکت‌پرانی نیروهای ارتش در پاسخ به حملات طالبان باعث تلفات غیرنظامیان در بازار کهنه‌ی ولسوالی سنگین ولایت هلمند شده است.

یوناما امروز گفته بود که چندین منبع معتبر به این سازمان گفته‌اند که ارتش ملی در پاسخ به آتش‌افروزی طالبان، گلوله‌های راکت را شلیک کرده‌اند، اما به هدف نرسیده و باعث تلفات به غیرنظامیان شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *