افغانستان و هند پنج تفاهم‌نامه برای ساخت مکاتب و دانشگاه‌ها به‌ارزش 2.6 میلیون دالر امضا کردند

اطلاعات روز: تفاهم‌نامه‌های پنج پروژه‌ی ساخت مکاتب و دانشگاه‌ها در ولایت‌های بدخشان، کاپیسا، فراه و نورستان امروز (یک‌شنبه، 15 سرطان) میان مقام‌های افغان و وینی کمار، سفیر هند در کابل به امضا رسید.

مصطفا مستور، وزیر اقتصاد حین امضای این تفاهم‌نامه‌ها در یک نشست خبری در کابل گفت که ارزش مجموعی این پنج پروژه، 2.6 میلیون دالر امریکایی می‌باشد.

آقای مستور افزود که از مجموع این پنج پروژه، سه پروژه‌ی آن شامل ساخت دو باب مکتب در بدخشان و یک باب مکتب هم در ولایت نورستان می‌شود. همچنان دو پروژه‌ی دیگر آن شامل ساخت ساختمان تدریسی «مؤسسه‌ی تحصیلات عالی فراه» و ساخت سرک‌های داخلی «دانشگاه البیرونی» در کاپیسا می‌شود.

از سویی هم، او گفت که این پروژه‌ها از جمله آخرین پروژه‌هایی است که زیر عنوان «پروژه‌های انکشافی با تأثیرات بلند اجتماعی» در سه مرحله با کمک مالی هند در ۳۴ ولایت افغانستان تطبیق می‌شود.

او با ابراز قدردانی از کمک‌های هند به افغانستان گفت که در مجموع این کشور در 19 سال گذشته، بالاتر از دو میلیارد دالر در بخش‌های انکشافی و اقتصادی به مردم افغانستان کمک کرده است.

در همین حال وینی کمار نیز در این نشست خبری از پروژه‌های ساخت ساختمان پارلمان، بند سلما و ساخت سرک‌ها به عنوان مهم‌ترین کمک‌های این کشور به افغانستان یادآوری کرد. او افزود که هم‌اکنون تمرکز این کشور به تمویل پروژه‌های کوچک با تأثیر بلند احتماعی است.

هند از کشورهای بزرگ کمک‌کننده‌ی افغانستان در دو دهه‌ی گذشته به حساب می‌آید که بیش‌ترین کمک‌هایش در بخش زیربناها بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *