مجلس سنای افغانستان

رییس مجلس سنا: شماری از زندانیان رهاشده‌ی طالبان دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند

اطلاعات روز: فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنای کشور گفته است که شماری از زندانیان گروه طالبان که از زندان‌های کشور آزاد شده بودند، خلاف تعهدات کتبی‌شان دوباره به صفوف جنگ برگشته‌اند.

در اعلامیه‌ی مجلس سنا آمده است که آقای مسلم‌یار این اظهارات را در نشست عمومی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ سرطان) این مجلس مطرح کرده است.

در اعلامیه به نقل از مسلم‌یار آمده است: «دیروز در ولایت لغمان نیروهای دلیر امنیتی چندین طالب را که به مردم در مسیر شاه‌راه عمومی کابل – جلال‌آباد مشکلات ایجاد می‌نمودند، ازپا درآوردند که بسیاری از آنها افراد رهاشده‌ی طالبان بودند.»

او تأکید کرده است که ایالات متحده‌ی امریکا به‌حیث یک میانجی و همچنان حکومت افغانستان روی این موضوع تمرکز کرده و کسانی را از بند رها کنند که بر تعهدات‌شان به ادامه‌ی زندگی صلح‌آمیز و عاری از خشونت پابند باشند.

در همین حال، شماری از اعضای مجلس سنا نیز در بحث آزاد امروز این مجلس گفته‌اند که شماری از زندانیان رهاشده‌ی طالبان دوباره به صفوف جنگ برگشته و در برابر نیروهای امنیتی کشور می‌جنگند.

آنها همچنان گفته‌اند به رغم این‌که صلح یک نیاز جدی و اساسی است، اما طالبان به تعهدات خود صادقانه عمل نکرده و در شماری از ولایات از جمله تخار، بدخشان و قندوز عملیات تهاجمی‌شان را راه‌اندازی کرده‌اند.

به گفته‌ی این شمار اعضای مجلس سنا، نیروهای امنیتی و دفاعی باید از حالت دفاعی به حالت تعرضی تغییر موضع داده و جلو گسترش قلمرو طالبان را بگیرند.

رییس و اعضای مجلس سنا درحالی از برگشتن شماری از زندانیان رهاشده‌ی طالبان به میدان‌های جنگ سخن زده‌اند که پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان، دولت افغانستان تا کنون بیش از چهارهزار زندانی این گروه را آزاد کرده است.

براساس معلومات دفتر شورای امنیت ملی، تمامی زندانیان رهاشده تعهد کتبی داده‌اند که دیگر به میدان جنگ بر نمی‌گردند و زندگی در صلح و آرامش را اختیار می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *