سرور دانش: در نامه‌ی خبرنگاران به رییس‌جمهور از دقت کافی کار گرفته نشده است

اطلاعات روز: یک هفته پس از نشر نامه‌ی سرگشاده‌ی بیش از ۲۰۰ خبرنگار به رییس‌جمهور اشرف غنی در مورد پایان‌دادن به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که در تهیه‌ی این نامه از دقت «کافی» کار گرفته نشده است.

در خبرنامه‌ای که از سوی دفتر معاون دوم ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که آقای دانش این گفته‌ها را امروز (سه‌شنبه، ۱۷ سرطان) در نشست «کمیته‌ی مشترک حکومت و رسانه‌ها» در کابل مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای دانش گفته است: «در تهیه‌ی نامه‌ی خبرنگاران به رییس‌جمهور اما از دقت کافی و لازم کار گرفته نشده است و به معلومات و گزارش‌هایی که قبلا از سوی کمیته‌ی مشترک حکومت و رسانه‌ها در مورد رسیدگی به قضایایی خشونت علیه خبرنگاران منتشر شده، توجه نشده است.»

آقای دانش افزوده است که این کمیته از زمان ایجادش در سال ۱۳۹۶ خورشیدی، تمامی قضایای خشونت علیه خبرنگاران از سال ۱۳۸۱ به این طرف را بررسی و به آن‌ها رسیدگی کرده است.

به نقل از خبرنامه، نماینده‌ی وزارت امور داخله نیز در نشست امروز کمیته‌ی مشترک حکومت و رسانه‌ها گفته است که از سال ۱۳۸۱ به بعد ۱۱۹ قضیه‌ی قتل خبرنگاران اتفاق افتاده که به جز ۱۱ قضیه، به متباقی قضیا رسیدگی شده است.

نماینده‌ی این وزارت گفته است که از مجموع این ۱۱ قضیه، ۹ قضیه‌ی آن تحت کشف است و دو قضیه‌ی دیگر در خارج از کشور رخ داده است.

این وزارت افزوده است که عاملان ۲۸ قضیه بازداشت و به دادستانی معرفی شده و ۲۴ قضیه‌ی دیگر نیز کشته شده‌اند. همین‌طور مسئولیت قتل ۵۵ خبرنگار در این سال‌ها به گروه طالبان بر می‌گردد.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل در این نشست گفته است که تاکنون ۶۹ قضیه به این نهاد محول شده که شامل ۳۱ مورد قتل خبرنگاران بوده است.

آقای رسولی گفته است که به تمامی قضایا رسیدگی شده است. او اما تأکید کرده است که در شماری از موارد، عاملان قضیه فوت کرده‌اند و در مواردی هم قضایا شامل قاعده‌ی حقوقی مرور زمان شده است.

در همین حال، نماینده‌ی فدراسیون خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان نیز در این نشست گفته است که این نهاد با محتوای این نامه موافق نیست و ممکن این نامه براساس یک «سوءتفاهم» تهیه شده باشد.

از سویی هم، شرکت‌کنندگان این جلسه ضمن بررسی نامه‌ی سرگشاده‌ی خبرنگاران به رییس‌جمهوری کشور، فیصله کرده‌اند که یک کمیته به مسئولیت «مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت» تشکیل شود و تمامی گزارش‌ها در مورد رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران را بررسی کند.

در این نامه که با امضای بیش از 200 خبرنگار توسط مرکز خبرنگاران افغان به نشر رسیده بود، نسبت به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران و میزان بالای خشونت علیه رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ای ابراز نگرانی شده و آمدها ست که باید به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای پایان داده شود.

در نامه به نقل از زیافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان گفته شده است که در جریان دو دهه‌ی گذشته، بیش از یک‌هزار پرونده‌ی خشونت علیه خبرنگاران در کشور ثبت شده است. از این میان، به نقل از نامه، تنها در مورد شش پرونده حکم نهایی صادر شده است.

امضاکنندگان تأکید کرده‌اند که معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان به 95 درصد می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *