از نظارت بی‌نتیجه تا دخالت حکومت؛ کارکرد یک ساله‌ی مجلس نمایندگان افغانستان چگونه است؟

نمایندگان مجلس: هر گونه تأخیر در معرفی نامزدوزیران خلاف منافع علیای کشور است

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان مجلس از ادامه‌ی کار سرپرست‌وزیران و معرفی‌نشدن نامزدوزیران تازه به این مجلس برای گرفتن رأی اعتماد انتقاد کرده، می‌گویند که هر گونه تأخیر در معرفی نامزدوزیران خلاف منافع علیای کشور است.

به گزارش نهاد مطالعات زنان برای صلح که نشست‌های عمومی مجلس نمایندگان را نظارت می‌کند، این اعضای مجلس در نشست دیروز (چهارشنبه، ۱۸ سرطان) از حکومت خواسته‌اند که نامزدوزیران را پیش از فرارسیدن رخصتی تابستانی مجلس، برای گرفتن رأی اعتماد معرفی کند.

حدود دو ماه پیش توافق‌نامه‌ی سیاسی میان محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی کشور امضا شد که مطابق آن نصف اعضای کابینه باید از سوی آقای عبدالله معرفی می‌شد، اما تا کنون حتی یک نامزدوزیر از سوی تیم سپیدار معرفی نشده است.

چند روز پیش صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری ابراز امیدواری کرد که نامزدوزیران آقای عبدالله هر چه زودتر مشخص شود تا پیش از فرا رسیدن رخصتی تابستانی مجلس برای گرفتن رأی اعتماد معرفی شوند.

از سوی هم، شماری دیگر از اعضای مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس از افزایش ناامنی‌ها در سطح کشور ابراز نگرانی کرده و از دولت و طالبان خواسته‌اند که پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، آتش‌بس اعلام کنند.

این درحالی است که گروه طالبان تاکنون حاضر به مذاکره‌ی مستقیم با دولت افغانستان نشده‌اند.

هرچند گزارش‌هایی از احتمال برگزاری نشست آغازین گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در جریان ماه جاری میلادی در دوحه، پایتخت قطر وجود دارد، اما ادامه‎‌ی اختلاف‌ها روی روند تبادله‌ی زندانیان میان دولت و طالبان، ممکن است بار دیگر آغاز این گفت‌وگوها را با تأخیر مواجه کند.

براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان که سال گذشته در دوحه امضا شد، قرار بود که پنج‌هزار زندانی طالب در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان آزاد و پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود، اما این روند هنوز تکمیل نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *