صالح و غنی

سازمان گزارشگران بدون مرز به غنی و صالح: قانون رسانه‌های همگانی را رعایت کنید

اطلاعات روز: سازمان گزارشگران بدون مرز با محکومیت بازداشت دو خبرنگار محلی در ولایت‌های زابل و خوست توسط نیروهای امنیت ملی و فراخواندن «خبرگزاری پژواک» توسط تعدادی از نهادهای دولتی، از رییس‌جمهور اشرف غنی و امرالله صالح، معاون نخست او خواسته است که قانون رسانه‌های همگانی را رعایت کنند.

در گزارشی که امروز (پنج‌شنبه، 19 سرطان) از سوی گزارش‌گران بدون مرز به نشر رسیده، آمده است که اخیرا «محبوب‌الله حکیمی»، خبرنگار «رادیو بیان» در ولایت زابل به اتهام کافرخطاب‌کردن آقای غنی در دیدگاه یک صفحه‌ی فیسبوک در ولایت زابل توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت شده است.

به نقل از گزارش، آقای حکیمی قبل از بازداشت در ویدیویی، انتشار این دیدگاه را نتیجه‌ی هک‌شدن فیسبوکش خوانده بود، ولی در ویدیویی که امنیت ملی از اعتراف او به نشر رسانده، این خبرنگار به‌خاطر نشر این پیام پوزش می‌طلبد. محبوب‌الله حکیمی پس از آزادی خود در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها در مورد بدرفتاری برای انجام اعتراف، دوباره توسط دادستانی بازداشت شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنان گفته است که در تاریخ 11 سرطان، فاروغ‌جان منگل، خبرنگار محلی و همکار «خبرگزاری رویترز» توسط نیروهای امنیت ملی بدون حکم دادگاه و به‌گونه «نامناسب» بازداشت شدند. آقای منگل پس از دو ساعت بازجویی آزاد می‌شود و نیروهای امنیت ملی به او می‌گویند که اشتباهی او را بازداشت کرده‌اند.

همچنان سازمان گزارشگران بدون مرز به فراخواندن خبرگزاری پژواک توسط پارلمان در مورد گزارشی درباره‌ی قاچاق و فروش دستگاه‌های «وینتلاتور» به پاکستان و واکنش امرالله صالح نسبت به یافته‌های این گزارش، گفته است که این خبرگزاری تحت فشارهای مستقیم و غیرمستقیم مقامات حکومتی قرار گرفته است.

این سازمان گفته است که مسئولان این خبرگزاری در مجلس تحت نام مشوره فرا خوانده می‌شود، اما او حین رفتن به پارلمان متهم به عدم رعایت منافع ملی می‌شود. در گزارش تأکید شده است که بر مبنای قانون این بازجویی باید توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ انجام می‌شد.

به نقل از گزارش سازمان‌گزارشگران بدون مرز، آقای صالح نیز در واکنش به این گزارش خبرگزاری پژواک، این خبرگزاری را متهم «دروغ‌گویی» می‌کند. آقای صالح گفته بود که هیچ وینتلاتوری گم نشده است و «وقتی کسی به شما می‌گوید بینی‌تان را گربه دزدیده است، نخست دست به بینی بزنید و بعد گربه را که دارد به شما نگاه می‌کند، تعقیب کنید».

او از مخاطبان خود خواسته بود: «در دام دروغ و ناراستی نیافتید.»

این سازمان تأکید کرده است که «پارلمان، معاون رییس‌جمهور و ریاست عمومی امنیت ملی» حق تهدید، احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران و مسئولان رسانه‌ها را براساس «قانون رسانه‌های همگانی افغانستان» ندارند.

با این حال، سازمان گزارشگران بدون مرز از دولت افغانستان خواسته است که این قانون را رعایت و به آن احترام بگذارند تا رسانه‌ها وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی خود از جمله وظیفه‌ی مبارزه با فساد را بدون اخلال انجام دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *