گروه سفیران برای مبارزه با فساد

«گروه سفیران برای مبارزه با فساد»: افغانستان از مصرف موثر کمک‌ها به دونرها اطمینان دهد

اطلاعات روز: بیست روز پس از نشر چهارمین گزارش سالانه‌ی سازمان ملل در مورد مبارزه با فساد اداری در افغانستان، اکنون «گروه سفیران برای مبارزه با فساد» از کُند شدن تلاش‌ها در امر مبارزه با فساد در افغانستان «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

«گروه سفیران برای مبارزه با فساد» متشکل از نمایندگان هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، دنمارک، آلمان، جاپان، ایالات متحده امریکا، استرالیا، کانادا، ایتالیا، ناروی، بانک جهانی، نماینده‌ی ارشد غیرنظامی ناتو، فرماندهی مشترک انتقال امنیت – افغانستان، بریتانیا و اتحادیه اروپا است.

این گروه امروز (پنج‌شنبه، 19 سرطان) در بیانیه‌ای همچنان گفته است که منابع قابل توجهی را برای حمایت از دولت افغانستان در مبارزه با فساد اختصاص داده‌اند و نیاز است تا به دونرها اطمینان داده شود که کمک‌ها به‌صورت موثر استفاده می‌شود.

در بیانیه‌ی این گروه همچنان آمده است که مبارزه با فساد گسترده برای تأمین صلح و رفاه پایدار در افغانستان ضروری است. همچنان در بیانیه آمده است که برای گفت‌وگوهای آینده‌ی صلح نیاز است تا همه طرف‌های درگیر به‌جای وارد کردن اتهامات متقابل فساد و سمتی نمودن آن، از طریق اقدامات جدی، تعهدشان را به صداقت، پاسخ‌گویی و حاکمیت قانون نشان دهند.

«گروه سفیران برای مبارزه با فساد» افزوده است که ادامه‌ی تأخیر در ایجاد چارچوب استراتژیک و اساسی مبارزه با فساد اداری، جدا نگران‌کننده است.

این گروه تأکید کرده است که «نبود تحقیقات موثر و پی‌گرد قانونی به‌خصوص در مظنونین عالی رتبه، نیز نگران‌کننده است، ما خواهان تحقیقات در مورد ادعاهای متعدد در مورد سوءاستفاده از منابع مالی عامه هستیم».

از سوی هم، «گروه سفیران برای مبارزه با فساد» در این بیانیه از اطمینان رییس‌جمهور اشرف غنی مبنی بر این‌که مبارزه با فساد در صدر آجندای سیاسی قرار خواهد داشت، استقبال کرده است: «ما از دولت می‌خواهیم تا با تعهد به اهداف قابل ملاحظه چون توانمند ساختن اداره عالی تفتیش و ایجاد سریع کمیسیون مبارزه با فساد اداری این اطمینان را تأمین نماید.»

مطابق این بیانیه، درحالی که دولت با اتکا به یک سند موقت برای پُرکردن خلاهای فوری اقدام می‌کند، «در جریان یک سال باید با ارزیابی استراتژی قبلی از طریق یک پروسه‌ی فراگیر مشورتی، استراتژی مبارزه با فساد اداری را ایجاد نماید».

«گروه سفیران برای مبارزه با فساد» همچنان گفته است که از دولت افغانستان انتظار پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در پیگرد قانونی و اجرای احکام دادگاه به‌ویژه در قضایای مرتبط به افراد بلند رتبه و تقویت ظرفیت‌ها برای تطبیق موثر و بی‌طرف پالیسی‌ها و استراتژی‌ها را دارد.

این گروه گفته است: «یافته‌های تحقیقات نهادهای بازرس باید در دسترس عموم قرار گیرد. نهادها باید شایسته، مستقل و شفاف باشند و استخدام‌ها در دولت جدید و نهادهای مرتبط به آن و همچنان پالیسی‌های آینده‌ی‌شان، باید با رعایت اصول حکومت‌داری خوب، حاکمیت قانون و پاسخ‌گویی رهبری گردد.»

در بخشی از بیانیه‌ی این گروه آمده است در صورتی که از مصرف موثر کمک‌ها در راستای مبارزه با فساد به دونرها اطمینان داده نشود، روند اصلاحات با ناکامی مواجه می‌شود که در نهایت سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مبارزه با فساد نیز از دست خواهد رفت.

در بیانیه همچنان تأکید شده است: «به همین دلیل همکاران بین‌المللی پیشرفت‌های به‌دست آمده را به‌گونه‌ی دقیق تعقیب می‌نمایند. در این زمان به یک زیگنال قوی و مثبت نیاز است.»

در ادامه‌ی بیانیه همچنان آمده است که جامعه بین‌المللی در کنار دولت و مردم افغانستان برای قرار دادن مبارزه با فساد در مرکز آجندای اصلاحات دولت جدید، قرار دارد و برای رسیدگی به تأثیرات شدید کووید۱۹ و حرکت به‌سوی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی کار می‌کنند.

«گروه سفیران مبارزه با فساد» درحالی از کُند شدن تلاش‌ها در امر مبارزه با فساد در افغانستان ابراز نگرانی کرده است که در بیست‌ونهم جوزای سال جاری، سازمان ملل متحد در چهارمین گزارش سالانه‌اش در مورد مبارزه با فساد اداری در افغانستان، گفته بود که تلاش‌های قبلی دولت در راستای مبارزه با فساد اداری نتوانسته است تأثیر مثبتی بر زندگی شمار زیادی از افغان‌ها داشته باشد.

در گزارش سازمان ملل همچنان گفته شده بود که خلاهای اداری ناشی از پیشرفت بطی در استراتژی و تطبیق آن با ایجاد کمیسیون مستقل مبارزه با فساد، آن‌طوری که انتظار می‌رفت، رفع نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *