اکمل سمسور، سخن‌گوی وزارت صحت عامه

وزارت صحت به مردم: اشتباه عید فطر را در عید قربان تکرار نکنید

اطلاعات روز: هم‌زمان با نزدیک شدن عید قربان و نگرانی‌ها از شیوع بیشتر ویروس کرونا، وزارت صحت عامه‌ی کشور از مردم می‌خواهد که اشتباهی را که در عید سعید فطر مرتکب شدند، در عید قربان تکرار نکنند.

در عید سعید فطر وزارت صحت از مردم خواسته بود که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، عید را در خانه‌های‌شان تجلیل کنند، اما شماری از خانواده‌ها بی‌توجه به این خواست وزارت صحت، به دید و بازدید عیدی پرداختند.

اکنون وزارت صحت می‌گوید که در جریان دو هفته پس از عید سعید فطر شمار موارد مثبت کرونا در کشور به بیشترین حد آن یعنی روزانه در حدود یک‌هزار مورد رسید، اما این رقم در حال حاضر به‌گونه‌ی قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

اکمل سمسور، سخن‌گوی وزارت صحت امروز (دوشنبه، ۲۳ سرطان) در یک نشست خبری گفت که پیش از عید سعید فطر ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد مشکوک به ویروس کرونا مثبت تثبیت می‌شد، اما در حال حاضر روزانه بین ۳۹ تا ۴۰ درصد موارد مشکوک، مثبت تشخیص می‌شود.

او در عین حال هشدار داد در صورتی که توصیه‌های صحی وزارت صحت عامه از سوی مردم جدی گرفته نشود و اشتباه عید گذشته در عید قربان نیز تکرار شود، موارد مثبت کرونا در کشور دوباره افزایش خواهد یافت.

در همین حال، سخن‌گوی وزارت صحت کشور می‌گوید که ۵۶ درصد کسانی که از اثر مریضی «کووید۱۹» جان داده‌اند، هیچ گونه مریضی ضمیموی نداشته‌اند. به گفته‌ی سمسور، تنها ۴۴ درصد فوتی‌های ناشی از «کووید۱۹» از مریضی‌های چون سرطان، مشکل قلبی و… رنج می‌بردند.

آقای سمسور از کسانی که هیچ گونه مریضی ضمیموی ندارند، خواست که کرونا را جدی گرفته و به دستورالعمل‌های وزارت صحت عمل کنند، تا هیچ وقت به این ویروس مبتلا نشوند.

او از مردم خواست که فاصله‌های اجتماعی را رعایت کرده و ماسک بپوشند. او همچنان تأکید کرد که مردم بدون ضرورت از خانه‌های‌شان بیرون نشوند. به گفته‌ی او، در صورتی که دستورالعمل‌های وزارت صحت از سوی مردم رعایت شود، موارد مثبت کرونا بیش از این هم کاهش می‌یابد.

این درحالی است که براساس آمار وزارت صحت عامه، تا ظهر امروز دوشنبه، ۳۴ هزار و ۶۰۵ نفر در سراسر کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، ۲۱ هزار و ۲۸۰ مریض «کووید۱۹» بهبود یافته و یک‌هزار ۳۸ نفر دیگر جان داده‌اند.